امیدواری اروپا به حل اختلاف گازی روسیه و اوکراین در ماه آوریل

کمیسیون اتحادیه اروپا امیدوار است که اختلاف روسیه و اوکراین درباره عرضه گاز در ماه آوریل آینده حل و فصل شود.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی از مسکو، معاون رئیس کمیسیون اروپا ابراز امیدواری کرد که در نشست سه جانبه گازی در ماه آوریل آینده، تصمیم موقتی درباره عرضه گاز روسیه به اوکراین  گرفته شود.

ماروس سفکوویچ گفت: یک تصمیم موقتی درباره عرضه گاز روسیه به اوکراین شاید در زودترین زمان ممکن (ماه آوریل آینده) گرفته شود.

وی افزود: ما گفتگوهای مرتب و ثابتی با طرفهای روس و اوکراینی داریم و امیدوار هستیم در ماه آوریل آینده بتوانیم راه حلی پیدا کنیم که همه طرفها درباره آن راضی باشند.

اتحادیه اروپا، روسیه و اوکراین دور جدید گفتگوهای سه جانبه گازی را روزهای 13 و 14 ماه آوریل آینده در شهر برلین آلمان برگزار خواهند کرد.

اوکراین به دنبال توافقی که  سال 2014 با واسطه کمیسیون اروپا با روسیه امضا کرده است، هم اکنون هر یکهزار مترمکعب گاز روسیه را با قیمت 329 دلار می خرد.

این قرارداد که موسوم به بسته زمستانی است 31 ماه مارس آینده منقضی می شود و به گفته وزیر انرژی اوکراین، این کشور پیشنهاد تمدید این بسته زمستانی را مطرح کرده است.

وزیر انرژی اوکراین پس از گفتگوهای سه جانبه گازی که 29 اسفندماه 1393 در بروکسل برگزار شد به خبرنگاران گفت: کی یف پیش بینی می کند که هر یکهزار مترمکعب گاز روسیه را در سه ماهه دوم سال 2015 میلادی و با درنظر گرفتن 100 دلار تخفیف، حدود 250 دلار بخرد، ضمن آن‌که قیمت گاز در سه ماهه سوم و چهارم نیز شاید حتی کمتر باشد.

با این حال، آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت که مسکو درباره امکان تخفیف گازی به اوکراین تا پایان ماه مارس تصمیم‌گیری می‌کند.

وی افزود: تخفیف گازی می‌تواند تحویل گاز در سه ماهه دوم را شامل شود اما، به دلیل نوسان قیمتها در بازارهای جهانی، قیمت گاز هر سه ماه یکبار بازنگری خواهد شد.

تخفیف گازی که هم اکنون بر اساس بسته زمستانی برای اوکراین در نظر گرفته شده است تا یکم ماه آوریل آینده اعتبار دارد.

کد خبر 237549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =