تحویل 47 میلیون بشکه نفت عراق به ترکیه از پارسال تا کنون

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که تحویل نفت عراق به ترکیه از سال 2014 میلادی تا کنون به طور کلی 47 میلیون بشکه بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از استانبول، تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه روز پنجشنبه (6 فرودین ماه) اعلام کرد که تحویل نفت عراق از مسیر ترکیه از آغاز سال 2014 میلادی تاکنون به طور کلی 47 میلیون بشکه بوده و ارزش آن حدود 3 میلیارد دلار بوده است.

وی در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: تا به امروز 57 نفتکش نفت خام را از عراق به ترکیه بارگیری کرده اند.

ببشتر این نفت خام متعلق به میدانهای واقع در منطقه کردستان عراق در شمال است، اما بغداد در ماههای اخیر نیز از این زیرساختها برای ترانزیت نفت خام خود به بندر جیحان ترکیه، واقع در سواحل دریای مدیترانه استفاده کرده است.

در دو سال گذشته به دلیل بالا گرفتن درگیریهای مسلحانه در شمال عراق، توقف انتقال نفت از خط لوله کرکوک-جیهان بارها و بارها دچار اختلال شد اما در چند ماه گذشته، انتقال نفت از این خطوط با نوسان کمتری روبرو بوده است.

در ماههای گذشته و به دنبال توافق میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان در مورد فروش نفت خام، حجم انتقال نفت در خط لوله کرکوک-جیهان افزایش یافت و به حدود  ٣٠٠ تا ٤٠٠ هزار بشکه در روز رسید.

بر اساس توافق نفتی بغداد-اربیل، کردها در سال ٢٠١٥ باید به طور میانگین روزانه ٥٥٠ هزار بشکه نفت در پایانه جیهان ترکیه به سومو تحویل دهند. دولت مرکزی نیز باید سهم اقلیم کردستان از بودجه کشور را پرداخت نماید.

کد خبر 237565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =