پیشرفت 20 درصدی اجرای پروژه حفاری در میدان نفتی آزادگان جنوبی

پروژه حفاری میدان نفتی آزادگان جنوبی به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های حفاری در بخش خشکی از نظر حجم کار و تعداد دکلهای بکار گرفته شده هم اکنون با 20 درصد پیشرفت فیزیکی منطبق با برنامه عملیاتی توسط شرکت ملی حفاری ایران در حال اجراست.

مدیر پروژه حفاری میدان آزادگان جنوبی در شرکت ملی حفاری ایران روز جمعه (7 فروردین ماه ) در گفتگو با خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب با بیان این مطلب، اظهار کرد: حفاری 40 حلقه چاه توسعه ای به دستور وزیر نفت نیمه نخست سال قبل از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به این شرکت واگذار شد و عملیات اجرایی آن با تدارک امکانات و انتقال نخستین دکل از مردادماه سال 93 آغاز شد.

منوچهر اسدی افزود: هم اکنون 7 دکل حفاری سنگین ناوگان حفاری شرکت ملی حفاری ایران شامل 26 ، 27 ، 32 ، 33 ، 65 ، 81 و 89 فتح در موقعیت این میدان مستقر و در مدار عملیات قرار دارند که استقرار این تعداد دکل در یک میدان از بدو تاسیس شرکت ملی حفاری تاکنون در این شرکت سابقه نداشته و این در حالی است که برنامه افزایش شمار دکلها نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به این که پیش از آغاز حفاری 40 حلقه چاه، توسط این شرکت 2 حلقه چاه در میدان آزادگان جنوبی حفاری و تکمیل شده بود، گفت: در هشت ماه گذشته 7 حلقه چاه در این مدت حفر شد که 3 حلقه آن تکمیل و 4 حلقه در مراحل تکمیل قرار دارد و حفاری 6 حلقه چاه دیگر در دست اجراست و با جابجایی دکل 32 فتح، حفاری هفتمین چاه در مرحله دوم و به عبارتی چهاردهمین چاه از کل پروژه شروع خواهد شد.

اسدی با بیان این که برای حفر 7 حلقه چاه 34 هزار و 800 متر حفاری صورت گرفته است، اظهار کرد: از اقدامات موثر در پیشبرد این پروژه بزرگ، همکاری نزدیک و تنگاتنگ شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و همچنین تشکیل کمیته فنی بازرگانی خاص پروژه به دستور مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران است که با مجوزهای این کمیته 80 درصد مناقصات تامین کالا انجام و بخش عمده سفارشهای خرید نهایی شده است و این موجب شتاب بخشیدن به اجرای پروژه در سال 94 خواهد شد.

مدیر پروژه حفاری میدان آزادگان جنوبی در شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: به موازات حفاری 40 حلقه چاه در این میدان از سوی شرکت مهندسی و توسعه مهندسی نفت تعمیر 2 حلقه چاه دیگر در قالب پروژه مجزا به این شرکت محول شده است که با توجه به حفاری 2 حلقه چاه در گذشته مجموع چاههایی که توسط ملی حفاری در این میدان حفر و تولیدی می شود به 44 حلقه افزایش خواهد یافت.

وی در زمینه کاربست شیوه های ابتکاری برای شتاب بخشی به اجرای پروژه توضیح داد: روی برنامه حفاری بعضی چاهها به پیشنهاد شرکت ملی حفاری و موافقت شرکت مهندسی و توسعه نفت، تغییراتی به عمل آمد که ضمن کاهش هزینه ها موجب افزایش سرعت حفاری شده است.

اسدی گفت: پروژه حفاری در میدان آزادگان جنوبی به صورت کلید در دست (EPDS) اجرا و  در این پروژه همه مراحل اجرایی از جمله طراحی، مدیریت، اجرا، تامین کالا و مواد و ارائه خدمات فنی و جانبی حفاری از سوی شرکت ملی حفاری ایران ارائه  می شود .

به گزارش خبرنگار شانا پس از برکناری شرکت چینی (CNPCI) به دلیل پایبندنبودن به تعهدات خود، به دستور وزیر نفت از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به عنوان مجری طرح توسعه میدان آزادگان، حفاری 40 حلقه چاه به شرکت ملی حفاری ایران، 40 حلقه به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و 20 حلقه به  بخش خصوصی داخلی واگذار شد.

طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی که از میدانهای مشترک است، در دو فاز تعریف شده، که در فاز نخست با حفر ١٨٥ حلقه چاه، تولید٣٢٠ هزار بشکه نفت در روز و ١٩٧ میلیون فوت مکعب گاز پیش بینی شده و در فاز دوم تولید از این میدان به روزانه ٦٠٠ هزار  بشکه افزایش خواهد یافت.

کد خبر 237570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =