اوکراین به دنبال واردات گاز از ترکمنستان است

رئیس جمهوری اوکراین از برنامه کشورش برای ازسرگیری واردات گاز از ترکمنستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از کی یف، پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین در نشستی با رشید مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان در روز پنجشنبه (6 فروردین ماه) گفت: اقتصاد اوکراین به دنبال سرمایه گذاریهای ترکمنستان و واردات گاز از این کشور است.

سایت ریاست جمهوری اوکراین به نقل از پروشنکو اعلام کرد: کی یف به دنبال ازسرگیری دریافت گاز ترکمنستان به عنوان یک منبع جایگزین است.

وی با دعوت از تجار ترکمن برای سرمایه گذاری در اقتصاد اوکراین، توجه آنها را به این حقیقت و نکته جلب کرد که کی یف پتانسیلهای زیادی در ساخت ماشین آلات انرژی دارد.

رئیس جمهوری اوکراین گفت: شرکتهای دولتی اوکراینی می توانند توربین و کمپرسورهای گازی به ترکمنستان صادر کنند.

وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز با تاکید بر تجربه های کاری مثبت شرکتهای اوکراینی در بخشهای مختلف اقتصاد ترکمنستان، بخش نفت و گاز و اجرای پروژه های زیرساختی بزرگ تاکید کرد.

ترکمنستان در اواخر دهه ١٩٩٠ و اوایل دهه ٢٠٠٠ با استفاده از خطوط لوله گازی روسیه، به اوکراین گاز می فروخت، اما اوکراین از سال ٢٠٠٩ گاز مورد نیاز خود را تنها با خرید از شرکت روسی گازپروم تامین کرده است.

خط لوله ای وجوددارد که از شمال ترکمنستان و از مسیر روسیه تا اوکراین امتداد دارد.

ترکمنستان می‌گوید که گاز اضافی برای فروش دارد و خط لوله‌ای که برای صادرات گاز به روسیه از آن استفاده می‌کند، از زمانی که شرکت گازپروم در سال ٢٠٠٩خرید گاز را از ترکمنستان به شدت کاهش داده است، ظرفیت زیاد بدون استفاده‌ای دارد.

شرکت گازپروم در آوریل ٢٠٠٩ پس از انفجار خط لوله صادرات گاز ترکمنستان به روسیه که باعث توقف عرضه گاز از این مسیر شد، واردات گاز را  از این کشور تا آغاز سال ٢٠١٠ متوقف کرد.

ترکمنستان به منظور کاهش وابستگی به صادرات گاز به روسیه به دنبال احداث مسیرهای جایگزین صادرات گاز است؛ مسیرهای جدید صادرات گاز به این کشور اجازه می‌دهد تا به اهداف تولید حدود ٢٣٠ میلیارد مترمکعب و صادرات ١٨٠ میلیارد مترمکعب گاز تا سال ٢٠٣٠ دست یابد.

 

 

کد خبر 237576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =