احتمال افزایش قیمت نفت به 70 دلار در هر بشکه

وزیر نفت عراق پیش بینی کرد که قیمت نفت خام ممکن است تا پایان سال 2015 به 70 دلار در هر بشکه برسد.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، عادل عبدالمهدی، ضمن کمرنگ خواندن تاثیر بحران امنیتی یمن بر قیمت نفت، افزایش احتمالی قیمت جهانی نفت به 70 دلار در هر بشکه را تا پایان سال جاری پیش بینی کرد.

عبدالمهدی گفت: قیمت نفت در ماه ژانویه امسال به پایین ترین سطح ممکن رسید و این روند کاهشی نمی تواند ادامه پیدا کند.

وی افزود: قیمتها به طور پیوسته اما به آرامی در حال افزایش است و می توان این انتظار را داشت که تا پایان سال به مرز 70 دلار در هر بشکه برسد.

وزیر نفت عراق با اشاره به تاثیر جنگ در یمن بر قیمت نفت، اعلام کرد: البته مسائل سیاسی مانند بحران یمن می تواند تا حدودی قیمت نفت را بالا ببرد اما این تاثیر موقت و کوتاه مدت خواهد بود.

عراق هم اکنون روزانه 2 میلیون و 900 هزار بشکه نفت خام تولید می کند و براساس گفته های عبدالمهدی در ماه مارس امسال، دولت این کشور تلاش می کند تا با وجود همه مشکلات پیش روی صنعت نفت عراق، تولید نفت خود را به سه میلیون بشکه در روز برساند.

این در حالیست که سقوط قیمت نفت در جهان به کاهش شدید درآمد دولت عراق منجر شده به نحوی که این عضو اوپک بازنگری و مذاکره در قراردادهای خود با شرکت های نفتی بین المللی را به عنوان راهکاری برای بیرون رفتن از شرایط سخت کنونی در نظر گرفته است.

عادل عبدالمهدی، در ابتدای ماه میلادی جاری اعلام کرد که کشورش در حال بازنگری قراردادهای تولید نفت خود با شرکتهای بین المللی است زیرا افت قیمت نفت به این معنی است که بار مالی قراردادهای خدمات موجود غیر قابل تحمل است.

سال گذشته، عراق قرارداد تولید نفت با شرکتهای بی پی انگلیس، انی ایتالیا، و لوک اویل روسیه را اصلاح کرد و سهم خود را در این قراردادها از ٢٥ درصد به تنها پنج درصد رساند.

عراق همچنان که در اندیشه افزایش تولید نفت است، به دنبال پیشنهادهای تازه ای برای تغییر ساختار پرداخت به شرکتهای خارجی است. این شرکتها هم اکنون به ازای هر بشکه نفت اضافی که تولید می کنند مبلغی را از دولت عراق دریافت می کنند.

کد خبر 237581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =