۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
  • کد خبر: 237614
شورون سهام خود را می‌فروشد

شرکت انرژی شورون آمریکا در نظر دارد با فروش همه سهام خود از شرکت کالتکس استرالیا خارج شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی افت قیمتهای نفت و افزایش هزینه‌ها و به دنبال آن تحت تأثیر قرار گرفتن سود شورون، این شرکت در نظر دارد با فروش همه سهام خود در شرکت کالتکس استرالیا به ارزش 4.6 میلیارد دلار استرالیا (معادل 3.6 میلیارد دلار) پس از 40 سال، از بزرگترین شرکت پالایش این کشور خارج شود.

فروش موفقیت‌آمیز 50 درصد از سهام شورون که نسبت به قیمتهای بازار با تخفیف ارائه می‌شود، بزرگترین معامله آسیا پس از فروش 3.6 میلیارد دلاری شرکت کوول ایندیا در ماه ژانویه بوسیله دولت هند به شمار می‌رود.

شورون 135 میلیون سهم از شرکت کالتکس را با حداقل قیمت 34 دلار و 20 سنت استرالیا، یعنی 9.7 درصد پایین تر از قیمتهای معاملات پایانی روز جمعه، ارائه می‌دهد. ارزش سهام کالتکس امسال 10.7 درصد افزایش یافته و از افزایش 9.4 درصدی شاخص سهام استرالیا نیز فراتر رفته است.

بنا بر این گزارش، افت 50 درصدی قیمتهای جهانی نفت از اواسط سال 2014 میلادی تاکنون فشار بیشتری را بر پالایشگاههای استرالیا وارد کرده است، پالایشگاههایی که با تجهیزات قدیمی، واردات ارزان و افزایش هزینه‌ها دست‌وپنجه نرم می‌‌کنند. بسیاری از شرکتها از جمله کالتکس استرالیا پالایشگاههای خود را تعطیل و برخی دیگر نیز تأسیسات خود را بازسازی کرده‌اند.

شورون آخرین شرکت بزرگ نفتی جهان است که از صنعت پالایشگاهی استرالیا خارج می‌شود. سال گذشته شرکت انگلیسی-هلندی شل جایگاه سوختگیری و پالایشگاه خود را در استرالیا به ارزش 2.9 میلیارد دلار استرالیا فروخت. همچنین شرکت بی‌پی که پالایشگاه نفت خود را در جزیره بالور در کوئینزلند تعطیل کرده است، تأسیسات مربوط به قیر نفتی خود را در استرالیا می‌فروشد. 

سخنگوی شرکت کالتکس در بیانیه‌ای با اشاره به این که  فروش سهام شورون در این شرکت بخشی از برنامه گسترده آن است، گفت: در توانایی ما برای تأمین سوخت موردنیاز مشتریانمان تغییری ایجاد نمی‌شود.

کد خبر 237614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =