عقب نشینی نیروهای حفاظتی از پایانه های نفتی مهم لیبی

کنگره ملی لیبی، روز شنبه (8 فروردین ماه) دستور عقب نشینی نیروهای موظف به حفاظت از تاسیسات نفتی پایانه های بزرگ این کشور را صادر کرد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، یکی از اعضای کنگره ملی لیبی اعلام کرد که این نهاد به منظور ادامه مبارزه با گروه تروریستی داعش در منطقه سرت، برای نیروهای حفاظتی تاسیسات نفتی شرق طرابلس دستور عقب نشینی و بازگشت صادر کرده است.

در پی این تصمیم گیری نسبت به بازگشایی دو پایانه نفتی السدره و راس لانوف که در ماه دسامبر گذشته به دلیل درگیری میان نیروهای مخالف دو طرف تعطیل شده بودند، امیدواری بیشتری ایجاد شده است.

کنگره ملی لیبی در شانزدهم فوریه امسال گردان 166 تابع نیروهای ریاست جمهوری این کشور را مسئول کنترل مجدد نهادهای دولتی در سرت و حفاظت از آنها کرد.

میدانهای راس لانوف و السدره که در زمان فعالیت عادی خود مسئول تولید نزدیک به نیمی از نفت لیبی بودند، از ماه دسامبر ٢٠١٤ به دلیل درگیری مسلحانه میان دولت و مخالفان تعطیل شده اند.

سخنگوی مخالفان دولت در طرابلس تاکنون درباره حمله هوایی به میدانهای نفتی لیبی اظهار نظری نکرده است.

در همین حال، شبه نظامیان اسلامگرا با سوء استفاده از شرایط لیبی برای قدرت گرفتن خود به دو میدان نفتی الباهه و المبروک حمله و خط لوله انتقال نفت آنها را به پایانه السدره تخریب کردند.

تولید نفت لیبی، از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، هم اکنون به ٤٠٠ هزار بشکه در روز می رسد.

لیبی از زمان سقوط قذافی، دیکتاتور سابق این کشور در نتیجه مداخله نظامی ناتو، شاهد ناامنی و درگیری احزاب و قبایل مختلف و همچنین افزایش فعالیتهای گروههای تروریستی است. فعالیت پایانه‌های نفتی و تولید نفت این کشور نیز در نتیجه این ناامنی‌ها با اختلال مواجه شده‌اند.

کد خبر 237616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =