کاهش تلفات شبکه توزیع سال گذشته به صرفه‌جویی بیش از 4.4 میلیارد مگاوات مصرف برق منجر شده است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارت نیرو، همایون حائری  در نخستین نشست کمیته ملی کاهش تلفات برق در سال 1394،گفت: کاهش تلفات شبکه توزیع در سال 93 به صرفه‌جویی چهار میلیارد و 420 میلیون و 965 هزار کیلوواتی مصرف برق ( معادل فعالیت یک‌ساله یک نیروگاه یکهزار مگاواتی) انجامیده است.

وی از افزایش 6.17 درصدی انرژی تحویلی به شبکه در سال 93 در مقایسه با سال 92 خبر داد و گفت: انرژی تحویلی به شبکه از 194 میلیارد و 472 میلیون کیلو وات‌ساعت در سال 92 به 206 میلیارد و 520 میلیون و 663 هزار کیلو وات‌ساعت در سال 93 رسید.

حائری گفت: انرژی توزیع‌ شده نیز در دوره مورد بررسی با 8.86 درصد افزایش از 165 میلیارد و 631 میلیون و 802 هزار کیلو وات‌ ساعت به 180 میلیارد و 314 میلیون و 613 هزار کیلو وات‌ساعت رسیده است.

وی بابیان این که در نیمه دوم سال گذشته 22 نشست کمیته ملی طرح جهادی مهندسی کاهش تلفات برگزار شده است، گفت: در این نشستها راهکار‌های اجرایی مهم بررسی، اولویت‌ بندی و اجرای آنها پیگیری شده است.

حائری درخواست اصلاح آیین‌ نامه‌ تکمیلی تعرفه‌های برق با رویکرد کاهش تلفات، راه‌اندازی داشبورد مدیریت کاهش تلفات به‌منظور کنترل روند اقدامها، تغییر سطوح ولتاژ خطوط طولانی شبکه، سنجش‌ پذیری دقیق میزان تلفات هر شرکت از طریق نصب کنتورهای مدیریت شبکه، کنترل صحت سامانه اندازه‌گیری مصارف مشترکان دیماندی از طریق نصب کنتورهای هوشمند و استفاده از ترانسفورماتورهای کم‌ظرفیت و کم تلفات جهت کاهش و حذف شبکه‌های فشار ضعیف را از تصمیمهای این کمیته در دو بخش تلفات فنی و غیر فنی برشمرد و افزود: به منظور استفاده از ترانسفورماتورهای کم‌ظرفیت و کم تلفات، خطوط تولید ترانسهای ʹAB و ʹCC  نیز در شرکت ایران ترانسفو راه‌اندازی شد.

وی خرید 360 هزار دستگاه کنتور هوشمند مشترکان دیماندی شرکتها، نصب کنتور مرجع در مجموعه‌های تجاری، مسکونی و ...، کنترل بار راکتیو شبکه و اصلاح ضریب قدرت و تأمین برق مشترکان دیماندی بالای 150 کیلووات از طریق ولتاژ اولیه را از دیگر تصمیمهای این کمیته اعلام کرد.

به گفته مدیر عامل شرکت توانیر، برنامه کاهش تلفات شبکه در سال 1394 نیز با اقدام‌های مهمی شامل نظارت مستمر بر روند اقدامهای اجرایی و ارزیابی عملکرد شرکتها در زمینه کاهش تلفات، پیگیری اجرای نصب کنتورهای AMI، نهادینه‌ سازی تفکر مهندسی در توسعه شبکه با دیدگاه کاهش تلفات، تمرکز بر مدیریت سمت تقاضا، تسهیل در مقررات توسعه تولید پراکنده و انرژی‌های تجدید پذیر و ... برای دست‌یابی به هدف تلفات کمتر از 10 درصدی شبکه برق با جدیت پیگیری خواهد شد.

وی بابیان اینکه کاهش تلفات از شاخصهای مهم ارزیابی عملکرد مدیران شرکت‌های برق است، تصریح کرد: مسامحه در اجرای طرح‌های مصوب کمیته یادشده غیرقابل‌پذیرش و گذشت خواهد بود.

کد خبر 237649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =