۱۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶
  • کد خبر: 237666
تولید نفت اوپک در ماه مارس افزایش یافت

تولید نفت اوپک در ماه مارس به بالاترین رقم از ماه اکتبر سال 2014 رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، تازه ترین تحقیقات رویترز نشان می دهد که عرضه نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه مارس ٢٠١٥ افزایش یافته است که دلیل آن افزایش صادرات نفت عراق پس از بهتر شدن شرایط جوی و عربستان بود.

با وجود برخی نشانه ها مبنی بر این که نصف شدن قیمتهای نفت خام از ماه ژوئن سال 2014 میلادی، افزایش تقاضا برای نفت را سبب می شود، اما رشد عرضه نفت کشورهای اوپکی به عرضه اضافی در بازار می افزاید.

اطلاعات رویترز که از داده های حمل و نقل دریایی، منابع شرکتهای نفتی، و اوپک و مشاوران نفتی به دست آمده، نشان می دهد که عرضه نفت اوپک در ماه مارس 30.63 میلیون بشکه در روز بود. این سازمان در ماه فوریه روزانه 30.07 میلیون بشکه نفت به بازار عرضه کرده بود.

کارستن فریتسچ، تحلیلگر موسسه کامرزبنک در فرانکفورت گفت: تقاضای نفت در اوایل سال نو میلادی باید اندکی بیش از انتظارها باشد، اما فکر می کنم که به اندازه کافی برای جذب همه مازاد عرضه نفت کافی نیست.

وی افزود: هنوز مازاد عرضه نفت در بازار وجود دارد و این مازاد عرضه نفت در حجم ذخیره سازیهای این ماده مشهود است.

این ارزیابیها نشان می دهد که اگر کل تولید 30.63 میلیون بشکه در روز نفت اوپک در ماه مارس بازنگری نشود، عرضه نفت این سازمان در ماه مارس، بالاترین رقم از 30.64 میلیون بشکه در روز نفت عرضه شده اوپک در ماه اکتبر سال 2014 خواهد بود.

اعضای اوپک در آخرین نشست سال گذشته تصمیم گرفتند، سقف تولید نفت این سازمان را در سطح ٣٠ میلیون بشکه در روز حفظ کنند. این تصمیم ابتدا قیمتهای جهانی نفت را به کمترین سطح چهار سال گذشته یعنی بشکه ای ٧١ دلار رساند و پس از آن، قیمتها پایین تر رفته و به بشکه ای ٤٥ دلار و ١٩ سنت که کمترین مقدار آن در ٦ سال گذشته بود رسید.

عراق بیشترین حجم صادرات نفت در ماه مارس را در میان کشورهای عضو اوپک داشته است که بنا بر آمار کشتیرانی و منابع صنعتی، بهبود صادرات نفت عراق از پایانه های جنوبی که به دلیل شرایط بد جوی بارگیری نفتکشها را به تعویق انداخته بود؛ دلیل این افزایش بوده است.

صادرات نفت از شمال عراق اندکی کمتر بود.

بر اساس این ارزیابی، صادرات نفت عراق در ماه مارس به رکورد 2.94 میلیون بشکه نفت صادرشده این کشور در ماه دسامبر نزدیک بوده است.

عراق امیدوار بود که در ماه مارس به رقم صادرات 3 میلیون بشکه در روز دست یابد.

به گفته منابع، عربستان سعودی نیز تولید نفت خود را در ماه مارس به دلیل افزایش تقاضای مشتریانش و نیازهای داخلی پالایشگاههایش افزایش داده است.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان 22 ماه مارس گفته بود که تولید نفت این کشور حدود 10 میلیون بشکه در روز است.

بنا بر آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، بالاترین رقم تولید نفت عربستان در سال 2013 میلادی با تولید 10.05 میلیون بشکه در روز بوده است.

بیشترین افت تولید در میان اعضای اوپک در ماه مارس مربوط به آنگولاست که بخش عمده ای از آن به دلیل اعلام وضعیت اضطرار (فورس ماژور) در پروژه صادرات نفت خام ساتورنو شرکت بی پی بوده است.

دیگر تولیدکنندگان غرب آفریقایی عضو اوپک، نیجریه نیز درماه مارس محموله های نفتی کمتری صادر کرده است.

کد خبر 237666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =