۱۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰
  • کد خبر: 237668
درخواست یونان از روسیه برای کاهش نرخ گاز

یونان از روسیه خواسته است تا نرخ گازی را که از این کشور می خرد، کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آتن، وزیر انرژی یونان روز سه شنبه (11 فروردین ماه) اعلام کرد که کشورش خواستار کاهش نرخ گاز وارداتی از روسیه است و امیدوار است که مسکو تحریم اعمال شده بر صادرات موادغذایی یونان را لغو کند.

یونان و روسیه به طور سنتی روابط خوبی داشته اند و یونان هرگز از تحریمهای اقتصادی اعمال شده اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل نقشی که در بحران اوکراین  داشته،حمایت نکرده است.

پاناگیوتیس لافازانیس، وزیر انرژی یونان گفت: آتن که به دنبال تضمین دریافت کمک مالی بیشتر از سوی شریکان اروپایی است، در تلاش است که نرخ گاز وارداتی از بزرگترین عرضه کننده گاز به این کشور (شرکت روسی گازپروم)  کاهش بیشتری یابد.

وی در یک کنفرانس خبری و به دنبال سفرش به مسکو گفت: ما به دنبال قیمت پایین تر گاز و رسیدن آن به سطحی هستیم که دیگر کشورهای اروپایی بابت خرید گاز از روسیه به این کشور می پردازند.

شرکت دولتی گاز یونان (دپا) پیش از این و پارسال گفتگوهایی با شرکت گازپروم برای تضمین عرضه گاز ارزان تر به یونان داشت و قراردادی برای کاهش 15 درصدی گازبها امضا کردند.

وزیر انرژی یونان روز دوشنبه  (10 فروردین ماه) و پیش از سفر نخست وزیر این کشور به روسیه در 8 آوریل آینده، با آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه و آلکسی میلر، رئیس شرکت گازپروم دیدار کرد.

این مقام ارشد یونانی گفت: یونان خواهان تجدید روابط انرژی خود با روسیه است، ضمن آن که علاقه مند به امتداد خط لوله جدید ترانزیت گاز روسیه به ترکیه (ترکیش استریم) به مرز یونان است.

دولت یونان هم اکنون ٦٥ درصد از سهام شرکت دپا و شرکت هلنیک پترولیوم یونان ٣٥ درصد باقیمانده سهام  آن را در اختیار دارد.

شرکت گازپروم، بزرگ ترین عرضه کننده گاز به شرکت دپای یونان است و حدود ٦٠ درصد از گاز مورد نیاز این شرکت را تامین می کند؛ شرکت دپا در سال ٢٠١٢ میلادی دو میلیارد و ٣٠٠  میلیون مترمکعب گاز از شرکت گازپروم وارد کرد.

شرکت دپا بر اساس شرایط قراردادش با شرکت گازپروم می تواند سالانه دو میلیارد و ٨٠٠ میلیون مترمکعب گاز وارد کند.

کد خبر 237668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =