اجرای یک طرح پژوهشی برای افزایش عمر واحد بخار پالایشگاه نفت آبادان

طرح پژوهشی بهینه‌ سازی تولید بخار، افزایش بازدهی بویلرها و کنترل مناسب شرایط عملیاتی واحد مرکزی تولید بخار پالایشگاه آبادان با همکاری دانشگاه صنعتی شریف انجام شد.

به گزارش شانا، ناظر واحد پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت آبادان، گفت: این پروژه با هدف انجام مطالعات امکان‌سنجی ارائه یک راهکار مناسب جهت تغییر شرایط کاری دیگهای بخار بویلرهای واحد مرکزی تولید بخار آب پالایشگاه آبادان (متناسب با محدودیتهای واحد‌های مصرف‌کننده پائین‌ دست) تعریف و اجرایی شده است.

مسعود نعمت اللهی با یادآوری این که واحد مرکزی تولید بخار پالایشگاه آبادان مشتمل بر پنج بویلر، وظیفه تولید بخش مهمی از بخار آب مورد نیاز واحدهای عملیاتی را به عهده دارد، افزود:استفاده از بخار آب با دما و فشار بالاتر در مصرف کنند های پایین‌ دست، عامل اصلی کاهش طول عمر، افزایش تعمیرات و افزایش هزینه بهره برداری در سالهای اخیر بوده است.

وی با بیان این که این پروژه در دو فاز اجرایی و در مدت زمان 11 ماه انجام شد، تصریح کرد: در فاز اول، پروژه نرم‌افزار محاسبات طراحی بویلر جهت دیگ‌های بخار این واحد عملیاتی طراحی و تولید شد.

به گفته وی با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان محاسبات مرتبط با افت فشار، مقادیر فشار و انتقال حرارت در بخش‌های مختلف بویلر، مقدار مصرف سوخت، مقدار هوای مورد نیاز برای احتراق، کارایی و گردش طبیعی بویلر را با دقت بالایی انجام داد.

او افزود: در فاز دوم پروژه نیز با انجام محاسبات ظرفیتهای مختلف بویلر، طرح ارتقای بهینه بویلر و بررسی ملاحظات فنی آن به پایان رسید.

عیسی خوشرو، مسئول بخش مهندسی سوخت و احتراق شرکت پالایش نفت آبادان نیز در این باره گفت: در صورت پیاده‌سازی طرح ارتقای بهینه بویلر، علاوه بر اصلاح شرایط بخار تولیدی و حفظ بازده بویلرها، از مصرف سوخت هر بویلر حدود 5 درصد کاسته خواهد شد.

وی تاکید کرد: این میزان کاهش، سالانه حدود 10 میلیارد ریال صرفه‌جویی در هزینه سوخت مصرفی واحد مرکزی تولید بخار پالایشگاه آبادان را در پی خواهد داشت.

کد خبر 238081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =