طرحهای تولید صیانتی از لایه نفتی پارس جنوبی نهایی شد

مجری طرح مستقل لایه های نفتی پارس جنوبی از نهایی شدن طرحهای تولید صیانتی از مخرن لایه نفتی پارس جنوبی خبر داد و گفت: به محض دریافت مصوبه‌های لازم، این طرحها اجرایی می شوند.

به گزارش خبرنگار شانا، علیرضا ضیغمی، مجری طرح مستقل لایه های نفتی پارس جنوبی، با بیان این که توسعه لایه های  نفتی پارس جنوبی با پروژه‌های توسعه گازی این میدان تفاوت دارد، گفت: این موضوع منجر به بروز شرایط دشواری برای تکمیل نهایی روسازه (سکوی) لایه نفتی پارس جنوبی شده بود، به همین دلیل برای برون رفت از این شرایط نیازمند تمرکز ویژه روی مشکلات و اتخاذ تدابیر خاص بودیم، به همین دلیل طرح مستقل توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی تصویب و ابلاغ شد.

وی با اشاره به طولانی شدن اجرای پروژه تولید نفت از این میدان مشترک، تصریح کرد: حل نشدن به موقع برخی مشکلها و تصمیم نگرفتن به موقع، گره‌هایی در گذشته در مسیر پیشرفت این پروژه ایجاد کرده بود و بیشتر تنها پیمانکار اصلی و یا پیمانکاران فرعی به عنوان مقصر در بروز تاخیرها معرفی می‌شدند، در حالی که حل ریشه‌ای برخی از این مسائل به تغییر در نگاه کارفرما و تحول در سازمان کارفرمایی هم نیاز داشت که ایجاد این شرایط تازه در نفت اقدامی مناسب همسو با این هدف بوده است.

مجری طرح مستقل لایه های نفتی پارس جنوبی با بیان این‌که بسیاری از فعالیتهای این پروژه در گذشته پیشرفتهای خوبی را داشته است، افزود: با این حال بخشی از این فعالیتها کامل و تمام نشده بود و هر یک برای ادامه مسیر برای رسیدن به نقطه پایان، معطل اخذ تصمیمهایی مانده بود.

ضیغمی ادامه داد: برای نمونه روسازه‌ای که شاهد آغاز عملیات بارگیری آن بودیم یکی از این موارد بوده است که در نقطه‌ای بسیار نزدیک به پایان کار خود متوقف شده بود، اما با اقدامهایی که با مشارکت کارفرما، پیمانکار اصلی و پیمانکاران فرعی انجام شد کار از بن بست خارج شد.

به گفته وی، روسازه (سکوی) فرآورش لایه‌های نفتی یکی از مهمترین بخشهای تاسیسات دریایی این پروژه است که پس از انتقال به روی شناور و طی مقدمه‌های لازم به محل خود در دریا انتقال می یابد و روی زیرسازه (جکت) خود نصب می‌شود.

مجری طرح مستقل لایه های نفتی پارس جنوبی افزود: با نصب کامل این سکو حلقه مهمی از روند توسعه لایه های نفتی در پارس جنوبی تکمیل و قدم بزرگی در مسیر راه‌اندازی و تولید از این میدان برداشته می شود.

وی ادامه داد: با انتقال و نصب این روسازه و تامین سایر تمهیدات مورد نیاز تجربه ارزشمند دیگری در زمینه توسعه و تولید از میدان لایه های نفتی پارس جنوبی نصیب صنعت نفت و اجرای فازهای توسعه آینده در این میدان خواهد بود.

ضیغمی گفت: به منظور تولید از مخزن لایه های نفتی پارس جنوبی، طرحهای صیانتی دیگری هم اجرایی می شود که به محض دریافت مصوبه های لازم کارهای مقدماتی را آغاز می کنیم.

وی افزود: با به انجام رسیدن این بخش از طرح بزرگ و ملی لایه های نفتی پارس جنوبی با استفاده از دانش و تجربه ایرانی، نشان دادیم که مشکلات تحریم و فشارهای بیرونی قادر به متوقف کردن چرخ بزرگ صنعت نفت ایران نیست.

ضیغمی با اشاره به تغییرات ساختاری که در شرکت ملی نفت ایران برای این طرح ایجاد و به تصویب وزیر  نفت رسید، ادامه داد: در واقع شرایط و دشواریها سبب تغییرهایی در ساختار کارفرمایی، پیمانکاران اصلی و فرعی شد به نحوی که این موضوع سبب تکمیل روسازه فوق شد که در آینده نزدیک به عسلویه انتقال و نصب می شود.

مجری طرح مستقل لایه های نفتی پارس جنوبی، افزود: همان طور که رهبر معظم انقلاب با درایت و هوشمندی همیشگی خود امسال را سال همدلی و هم‌زبانی ملت و دولت خواندند و همگان را به آثار و تبعات معجزه‌آسای این رویکرد توجه دادند، باید بگویم که این همدلی و هم‌زبانی آثاری خیره کننده و سازنده در فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی به بار می‌آورد.

وی گفت:‌ بدون این همدلی و هم‌زبانی با ارکان کاری و پیمانکاران، دستگاههای کارفرمایی قادر به انجام وظایف خود نخواهند بود و پیمانکاران نیز فرصت فعال کردن همه ظرفیت و توانمندی‌هایشان را پیدا نمی کنند.

به گزارش شانا، سکوی فرآورشی لایه های نفتی پارس جنوبی که سه شنبه گذشته ( 25 فروردین ماه) به طور رسمی بارگیری شد، ظرفیت تولید بیش از هفت حلقه چاهی که پیش تر حفاری شده را  دارد. تاسیسات فرآورشی در این سازه در سه طبقه نصب شده وزن تقریبی آن نیز حدود 900 تن است.
 
ظرفیت تولیدی این تاسیسات 35 هزار بشکه نفت خام در روز است که با احتساب آب همراه نفت توان فرآورش 44 هزار بشکه نفت خام ورودی را دارد. در ضمن مهندسی، نصب و بهره برداری از این سکو و سایر تاسیسات بویژه مهندسی نفت توسط نیروهای متخصص ایرانی انجام شده است و خواهد شد و به تعبیر مقام معظم رهبری کاری است جهادی و همسو با اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.
کد خبر 238690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =