پکن شریک نفتی و تجاری ایران باقی می ماند

پس از برچیده شدن تحریمها علیه ایران، کشور چین همچنان شریک نفتی ایران باقی می ماند و افزون براین، مناسبات 2 کشور در این حوزه افزایش می یابد.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری خانه ملت، علی مروی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس در باره سفر بیژن زنگنه، وزیر نفت به چین، گفت: وزیر نفت سفرش به چین را مثبت و سازنده ارزیابی کرد.

مروی درباره گزارش وزیر نفت، در دیدار اخیر اعضای کمیسیون انرژی افزود: قرار است همکاری تهران و پکن در حوزه نفت و گاز افزایش یابد و شرکتهای چینی در پروژهای نفتی با ایران مشارکت و همکاری مطلوب و بیشتری داشته باشند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که چین نگران این بود که اگر تحریمها علیه ایران برداشته شود، برای رابطه نفتی تهران و پکن چه اتفاقی می‌افتد، ادامه داد: وزیر نفت در این سفر به مقامهای چینی گفتند روابط ایران با چین برقرار خواهد بود، زیرا در زمان تحریمها همواره چین با ایران رابطه داشته است.

مروی در پاسخ به این سؤال که حصول توافق نهایی میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 چه تأثیری بر صنعت نفت و اقتصادی ایران می‌گذارد، گفت: ابتدا پو‌لهای فروش نفت خام ایران که در بانکهای خارجی بلوکه‌شده است به کشور باز می گردد و 14.5 درصد از این پول سهم وزارت نفت خواهد بود.

وی در باره حضور شرکتهای خارجی در پروژه های نفتی ایران با برداشته شدن تحریمها گفت: تعداد زیادی از شرکتهای خارجی از سراسر دنیا مانند شرکت انگلیسی-هلندی شل و توتال فرانسه برای حضور در ایران ابراز تمایل و اعلام آمادگی کردند.

کد خبر 238757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =