توافق پاکستان و روسیه برای امضای یک قرارداد ساخت خط لوله گازی

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان اعلام کرد که مسکو و اسلام آباد تا ماه مه برای امضای یک قرارداد ساخت خط لوله گازی به توافق می رسند.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی از مسکو، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان اعلام کرد که اسلام آباد و مسکو تنها یک ماه از امضای توافقنامه ساخت یک خط لوله فاصله دارند.

شرکت آر تی گلوبال ریسورسز (زیرمجموعه ای از شرکت دولتی فناوری روسیه، روستک) و شرکت اینتر استیت گس سیستم پاکستان (آی اس جی اس) در ماه دسامبر سال 2014 میلادی از پروژه ای برای ساخت زیرساختهای نفت و گاز در پاکستان خبر داده بودند.

این پروژه شامل یک پایانه تبدیل ال ان جی به گاز و ساخت خطوط لوله گازی بود.

شاهد خاقان عباسی گفت: امیدوار هستم که توافقنامه میان دولتی روسیه و پاکستان ظرف یک ماه امضا شود و سپس یک توافقنامه تجاری وجود دارد که بزودی در باره آن مذاکره می شود.

وی افزود: امیدوار هستم که همه موارد ظرف سه تا چهار ماه آینده نهایی شود.

عباسی گفت: خط لوله 683 مایلی نورث ساوث (شمال جنوب) که از جنوب کراچی تا شهر لاهور در شمال شرق پاکستان امتداد دارد، یک " آغاز اساسی" برای همکاری اسلام آباد با مسکو است.

وی با بیان این که این یک پروژه 100 درصد روسی است، گفت: روسیه همچنین در مناقصه های ساخت خط لوله 7.6 میلیارد دلاری ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تاپی) در اواخر امسال شرکت می کند.

روسیه در ماه دسامبر پارسال برآورد کرده بود که حدود سه میلیارد دلار در خط لوله شمال-جنوب پاکستان سرمایه گذاری کند و عباسی نیز بر استفاده از گاز ایران و ترکمنستان ظرف سه سال آینده تاکید کرد.

خط لوله تاپی برای ترانزیت سالانه 30 میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان در سال 2017 طراحی شده است.

وزیر نفت پاکستان گفت: پاکستان در حال مذاکره با شرکت زیرمجموعه جنوب-شرق آسیای شرکت روسی گازپروم  برای دریافت ال ان جی است.

وی پی از دیدار روز سه شنبه (25 فروردین ماه) با آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت: دولت روسیه شرکت گازپروم در سنگاپور را برای اجرای چنین پروژه ای با طرف پاکستانی تعیین کرده است و بنابراین بر اساس یک توافقنامه میان دولتی، ما گفتگوهایی با شرکت گازپروم در سنگاپور برای دریافت ال ان جی برگزار کرده ایم.

پاکستان اوایل ماه جاری میلادی نخستین پایانه واردات ال ان جی خود در جنوب بندر کراچی را به بهره برداری رساند.

کد خبر 238761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =