هزینه های سرمایه گذاری با لغو تحریمها کاهش می یابد

رفع تحریم نقل و انتقال پول، رفع تحریم کشتیرانی و از همه مهمتر توسعه و افزایش صادرات غیرنفتی تنها بخشی از تاثیرهای کاهش تحریمهاست و برآیند همه این موارد در اقتصاد کشور بویژه بازار سرمایه تاثیر مثبت خواهد داشت.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی در باره تاثیر بیانیه مشترک ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 با اشاره به این که این بیانیه مسیر پرونده هسته ای کشور را تغییر داده است، گفت: اعمال تحریمها از سوی شورای امنیت و اتحادیه اروپا و کنگره آمریکا سبب شد تا برخی از پروژه های اقتصادی کشور از جمله پروژه های نفت و گاز کشور که نیازمند فناوریهای نو بود، متوقف شود و اکنون با برداشته شدن تحریمها و رسیدن به توافق جامع حداکثر تا تیرماه می توان امیدوار بود که این روند به تسهیل سرمایه گذاریها منجر شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که احتمال انجام توافق نهایی تا پیش از تیرماه هم وجود دارد، تصریح کرد: با این نگاه و با برداشته شدن تحریمها در نیمه نخست سال می توان امیدوار بود در نیمه دوم سال، اقتصاد کشور روند روبه رشدی به خود گیرد.

به گفته وی، افزایش صادرات غیر نفتی در کنار تسهیل نقل و انتقال پول و رفع محدودیتهای پیش روی تولید فرآورده های نفتی از جمله محصولات پتروشیمی اقدامی است که می تواند بر صنایع مختلف بازار از جمله گروه پتروشیمی ها اثر مثبت داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که رفع تحریمها می تواند منجر به تسریع در اتمام فازهای نیمه تمام پارس جنوبی شود، تصریح کرد: افزایش صادرات غیر نفتی از جمله مواردی است که با پایان این فازها عملیاتی می شود و از آنجا که عمده سهامداران بازار سرمایه توجه ویژه ای به صنایع پتروشیمی دارند این اتفاق می تواند عاملی برای رونق دوباره بازار سرمایه باشد.

حق شناس با اشاره به کاهش نرخ تورم در سال 93 و رسیدن آن به زیر 15 درصد تصریح کرد: با این وجود به نظر می رسد مهار نرخ تورم و کاهش آن همچنان در سال 94 نیز از سوی دولتمردان و متولیان دنبال شود و با این وجود طبیعی است که انتظار کاهش نرخ سود سپرده گذاری را داشته باشیم.

به گفته این کارشناس اقتصادی، با توجه به افق پیش روی بازار سرمایه این احتمال که پول و نقدینگی این بازارها سرازیر بازاری مانند سرمایه شود، وجود دارد.

وی افزود: اگر این بیانیه تبدیل به تفاهمنامه رسمی و در تابستان 94 اجرایی شود و در نیمه نخست سال تحریمها به طور کامل برداشته شود این امیدواری که با رونق کسب و کار در نیمه دوم روبرو شویم وجود دارد و با وجود صنایع مختلف در بازار سرمایه این اتفاق نیز می تواند تاثیر مطلوبی بر فعالیت و سودآوری این شرکتها داشته باشد.

حق شناس با بیان این که این بیانیه نشانه اعتماد متقابل میان ایران و قدرتهای اقتصادی برتر جهان است تصریح کرد: یک دستاورد این بیانیه می تواند بیانگر آن باشد که امنیت سرمایه گذاری در کشور پدید آمده و سرمایه گذاران بویژه سرمایه گذاران بخش خصوصی با رغبت بیشتری در ایران سرمایه گذاری کنند.

به گفته وی، با لغو تحریمها روال سرمایه گذاریها به حال عادی باز می گردد و با کاهش هزینه سرمایه گذاری می توان انتظار بازار به مراتب پر رونق تری را داشت.

کد خبر 238775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =