کاهش خیره کننده میزان آلاینده های نفتی در مناطق نفتخیز جنوب

با تعریف و اجرای پروژه های زیست محیطی، آلاینده های نفتی در مناطق نفتخیز جنوب در سالهای اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار شانا، سرپرست واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در توضیح بیشتر در این باره اظهار کرد: به طور کلی آلاینده های نفتی به سه دسته شامل گازهای همراه نفت، پساب تاسیسات فرآورشی یا نمکزدایی ها و پسماندهای دکلهای حفاری تقسیم می شود.

ابراهیم منصور نژاد با بیان این که برای رفع و کاهش این آلاینده ها، اقدامهای مطلوبی در سطح این شرکت انجام شده است، افزود: در زمینه مدیریت گازهای همراه نفت طرح جمع آوری این گازها موسوم به «آماک» در سال 79 اجرایی و سال 83 وارد مدار عملیات شد.

وی گفت: در این طرح گازهای ترش همراه نفت که تا پیش از آن سوزانده می شد، استحصال و مصرف شد که در کاهش آلودگی هوا و استفاده بهینه از این گازها تاثیری بسزا داشته است.

منصور نژاد ادامه داد: با اجرای این طرح تاکنون بیش از 90 درصد گازهای ترش همراه نفت جمع آوری شده است که این موفقیت یکی از بزرگترین اقدامهای زیست محیطی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به شمار می آید.

سرپرست  واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اظهار کرد: به دنبال طرح آماک، احداث کارخانه شیرین سازی گازهای همراه در دستور کار قرار گرفت که این پروژه هم اکنون با 95 درصد پیشرفت فیزیکی مراحل اجرا را طی می کند و با توجه به شتاب اجرای پروژه، انتظار می رود در آینده نزدیک این واحد به بهره برداری برسد.

وی افزود: برای مدیریت پسماندهای ناشی از عملیات حفاری یا کنده های حفاری نیز با ایجاد حوضچه های بزرگ و ایزوله در محل مناسب با هماهنگی سازمانهای ذیربط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست برای جمع آوری پسماندها، در فرآیندی این محلها برای کاشت گیاه و توسعه فضای سبز  اختصاص داده می شود.

منصورنژاد در باره راهکار مدیریت پسابهای نمکزدایی ها گفت: نمکزدایی ها واحدهای فرآورشی هستند که در کاهش میزان نمک نفت خام نقش موثری ایفا می کنند  و هرچه مقدار نمک نفت کمتر باشد مرغوبیت آن بیشتر است اما پسابهای خروجی این واحدها برای محیط زیست زیان آور است که برای جلوگیری از آلودگی آنها، در فرآیند پیچیده ای فیلتر شده و بوسیله  پمپهای فشار قوی به چاههای عمیق تزریق می شوند.

سرپرست واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در پیوند با این مطلب، اظهار کرد: به تازگی در حال بررسی طرح تصفیه و بازیافت  پسابها برای مصارف صنعتی هستیم که همسو با این هدف موفقیتهایی حاصل شده است.

وی کاربست مدیریت پسماند که آلایندگی کنده های حفاری را تا نزدیک به صفر کاهش می دهد از دیگر طرحهای زیست محیطی در حوزه عملیاتی این شرکت برشمرد و افزود: هم اکنون این مدیریت در پنج دستگاه از دکلهای حفاری در میدان نفتی آزادگان نصب و استفاده شده است.

منصور نژاد ایجاد و توسعه فضای سبز در محیط  پیرامونی تاسیسات و بیابانهای اطراف کارخانه ها، کاشت و نگهداشت بیش از یک میلیون نهال در همین ارتباط، توسعه فضای سبز پیرامون فضاهای اداری و مسکونی سازمانی به میزان چهار برابر استاندارد سرانه فضای سبز کشور، استفاده از طرحهای پژوهشی پاکسازی خاکهای آلوده نفتی به روش میکروبیولوژیک را از دیگر فعالیتهای انجام شده در موضوع حفاظت از محیط زیست عنوان کرد.

سرپرست  واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب استفاده از دستگاههای فرآورش سیار نفت (MOT) و تفکیک گر سیار نفت (MOS) که در کاهش آلودگیها و جلکوگیری از هدر رفت نفت و گاز نقش بسیار موثری دارند، مشارکت فعال در اجرای طرح دفن پسماندهای شهری اهواز در منطقه برومی، اخذ گواهینامه های متعدد زیست محیطی توسط پنج شرکت بهره برداری تابع این شرکت و تعامل مناسب با سازمان حفاظت محیط زیست را از جمله اقدامهای شاخص زیست محیطی این شرکت برشمرد.  

کد خبر 238782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =