۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
  • کد خبر: 238801
اوپک باید دوباره تولید نفت اعضاء را سهمیه بندی کند

همچنان که اعضای کوچکتر اوپک تلاش می کنند تولید نفت این سازمان را کاهش دهند، یکی از نمایندگان اوپک اعلام کرد اوپک باید سهمیه بندی تولید نفت اعضاء را دوباره از سر بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از نمایندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در این سازمان روز جمعه (28 فروردین ماه) اعلام کرد که در صورت بازگشت نفت ایران پس از توافق نهایی هسته ای، اوپک باید دوباره سهمیه بندی تولید نفت اعضا را که در سال 2008 میلادی کنار گذاشته بود، آغاز کند.

گفته می شود اجرای دوباره سهمیه بندی تولید نفت در اوپک ممکن است بحثهای زیادی را در میان اعضاء ایجاد کند چرا که با این طرح اعتبار ملی و سهم بازار برخی از اعضای اوپک به خطر می افتد.

با وجود اینکه اوپک در آخرین نشست خود در سال 2014 با تغییر سطح تولید نفت اعضاء موافقت نکرد، اما اکنون این سازمان بیش از سقف تعیین شده خود یعنی روزانه 30 میلیون بشکه نفت تولید می کند. دلیل این افزایش، بالا رفتن تولید عربستان، رشد صادرات نفت عراق و بازگشت نفت لیبی به بازارها است.

یک نماینده ارشد در هیئت عامل اوپک که از کشورهای خارج از خلیج فارس بود و نخواست نامش فاش شود، گفت: عراق هر ماه به صادرات نفت خود اضافه می کند و اگر این روند ادامه داشته باشد و نفت ایران هم به بازار باز گردد، در آن صورت یا قیمتهای نفت باید کاهش یابد و یا باید به شکلی این موضوع مدیریت شود.

وی ادامه داد: اگر تولید بالقوه همه کشورهای عضو اوپک از سقف 30 میلیون بشکه در روز افزایش یابد در وهله نخست باید آن را میان همه اعضاء تقسیم کنیم که این بعنی بازگشت به سهمیه بندی تولید نفت است.

از یکسو در صورتیکه اوپک تصمیم به کاهش تولید نفت بگیرد، سهمیه بندی راه مطمئنی برای تقسیم تولید نفت میان اعضا، و نظارت بر تولید نفت آنها است.

از سوی دیگر، اوپک باید تصمیم بگیرد که این سهمیه بندی بر چه اساسی است؛ ذخایر نفتی، تولید، رشد ظرفیت، و یا شاخصهای دیگر، و نیز اینکه با کشورهای عضو بر سر میزان سهمیه آنها مذاکره کند.

ایران معتقد است که عرضه نفتش به شکل عمدی توسط تحریمها محدود شده است و عراق نیز می گوید پس از سالها جنگ و تحریم اکنون به سهم بیشتری نیاز دارد.

اظهارات این نماینده اوپک نشان می دهد که کشورهای ضعیف تر اوپک همچنان به رایزنی های خود برای کاهش تولید نفت این سازمان ادامه می دهند. این کشورها که تولید نفت کمی دارند با سقوط قیمت نفت آسیب دیده اند. بسیاری از این کشورها ظرفیت لازم برای افزایش تولید نفت خود را ندارند.

نماینده یکی از کشورهای خارج از حوزه خلیج فارس در اوپک گفت: با برداشته شدن تحریمها علیه ایران شرایط می تواند بدتر شود، ما هم اکنون از قیمتهای پائین نفت لطمه خورده ایم و هر کاری خواهیم کرد تا بتوانیم قیمتهای نفت را بالا ببریم.

کد خبر 238801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =