۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
  • کد خبر: 238831
بورس تهران در انتظار رونق دوباره

سهامداران در بورس تهران همزمان با نوسانهای دوباره بازار، حمایت دولت و عرضه نشدن از سوی شرکتهای تازه را عاملی برای مهار نوسان شاخص می دانند.

به گزارش خبرنگار شانا، امروز (شنبه 29 فروردین ماه) بورس تهران همانند هفته گذشته نتوانست رشد شاخص را تجربه کند و افزون بر عوامل سیاسی تاثیر گذار بر بازار اهالی بازار سرمایه بر این اعتقاد هستند که عرضه های سازمان خصوصی سازی می تواند بر چالشهای موجود بیفزاید و نباید روند ادامه عرضه ها تداوم یابد.

در این میان هفته گذشته کاهش قیمت سهام شرکتها و افت تقاضا سبب کاهش سودآوری سهامداران بورس شد و میانگین سودآوری آنها را از 13 درصد به 9 درصد رساند، هرچند که فعالان بازار سرمایه می گویند بازدهی 10 درصدی بورس در 15 روز کاری مطلوب بوده  است و بورس تهران به روند صعودی خود باز می گردد.

سهامداران بورس تهران که پارسال روزهای سختی را پشت سر گذاشته و زیا های زیادی را متحمل شده بودند، در ابتدای سال و با رشد طوفانی بورس و آغاز رشد قیمتها اندکی از زیانهای خود را جبران کردند و نسبت به آینده بازار سهام امیدوارتر شدند.

به این ترتیب پس از پایان مذاکرات هسته ای و انتشار بیانیه لوزان، بورس تهران روی دیگری از خود نشان داد و با افزایش بی سابقه قیمت و تقاضا، امید های ناشی از رفع تحریمها و بهبود شرایط اقتصادی و نیز سودآوری شرکتها را تقویت کرد.

بررسی سودآوری صنایع بورسی نشان می دهد که با آغاز روند صعودی بورس تهران و ورود نقدینگی به بازار،  بیشتر صنایع حاضر در بورس در یکماه اخیر مثبت شده است  و تنها چند صنعت به روند منفی و نزولی خود ادامه دادند.

کارشناسان اعتقاد دارند که بورس تهران نیازمند آرامش است و باید تا نهائی شدن مذاکره ها بازار رفتار هیجانی نداشته باشد و در این  مسیر دولت می تواند با اتخاذ راهکارهای کوتاه مدت از نوسانهای کاذب جلوگیری کند.

بدون تردید بازار سرمایه یکی از بازاهایی است که از رسیدن به توافق جامع هسته ای و رفع تحریمها بیشترین منفعت را در آینده خواهد برد و  با توجه به چشم انداز امیدوار کننده مذاکرات سیاسی و رفع تحریمها باید زمینه های مناسب تولید در اقتصاد کشور فراهم شود و در صنایعی چون دارویی، پتروشیمی و خودرو و بانکها به ظرفیتهای خالی کنونی توجه بیشتری شود تا شاهد افزایش سودآوری بنگاهها بود.

این گزارش می افزاید: امروز تعداد 749 هزار و 944 سهم اوراق بهادار به ارزش 1 میلیارد و 6 میلیون و 646 هزار ریال در 24 هزار و 114 نوبت معاملاتی داد و ستد شد.

کد خبر 238831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =