مطالعه پدافند غیرعامل و میراث فرهنگی در خط لوله اختصاصی ستاره خلیج فارس

همزمان با اجرای طرح احداث خط لوله سیرجان/ رفسنجان/ بندر عباس، مطالعات پدافند غیر عامل، همچنین میراث فرهنگی و گردشگری نیز در مسیر این خط لوله انجام می شود.

مجری طرح خط لوله سیرجان/رفسنجان/بندرعباس به خبرنگار شانا، گفت: به منظور جلوگیری از تخریب احتمالی میراث فرهنگی و آثار باستانی مسیر این خط لوله، برای نخستین بار در اجرای پروژه ساخت خط لوله انتقال فرآورده نفتی، از همکاری مهندسان و مشاور سازمان میراث فرهنگی استفاده شده است.

سید محمد جواد سیدی افزود: هم اکنون مهندسان مشاور با صلاحیت انتخاب شده اند و مطالعات و بررسیهای لازم در مسیر از جنبه های پدافند غیرعامل و میراث فرهنگی در دست انجام است.

وی تاکید کرد: با توجه به وجود احتمالی آثار باستانی در مسیر خط لوله مذکور، این پروژه نیز با هدف حفظ و صیانت از این آثار، انجام خواهد شد.

سیدی درباره مراحل اجرای این پروژه اظهار کرد: هم اکنون پیمانکار در حال تجهیز هشت کارگاه شامل سه کارگاه در مسیر خط لوله و سه کارگاه در مراکز انتقال نفت و دو کارگاه نیز در پایانه ها است.

او ادامه داد: انتخاب مهندس مشاور ژئوتکنیک و نقشه برداری انجام شده و مطالعات ژئو تکنیک، همچنین نقشه برداری هوایی و زمینی در مراکز انتقال نفت و پایانه ها، 469 کیلومتر مسیر خط و 23 کیلومتر انشعاب سیرجان نیز در دست انجام است.

برآورد هزینه 14 هزار و 820 میلیارد ریالی اجرای طرح
مجری طرح احداث خط لوله سیرجان/رفسنجان/بندرعباس هزینه اجرای این طرح را 14 هزار و 820 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این میزان شامل هزینه اجرای طرح احداث خط لوله و مراکز انتقال نفت بندرعباس، قطب آباد و مهرآران، همچنین پایانه های رفسنجان و سیرجان می شود.

به گفته وی همچنین هزینه تحصیل اراضی مسیر خط لوله، فیبر نوری و ایجاد خط انتقال شبکه 132 کیلو ولت به طول تقریبی یک صد کیلومتر و احداث دو پست برق 132 به 6.3 در مراکز انتقال نفت قطب آباد و مهرآران و گسترش پست 63 به 6.3 در مرکز انتقال نفت بندرعباس و همچنین هزینه خدمات نظارت بر پروژه نیز جزو این برآورد محسوب شده است.

سیدی هدف از طرح احداث خط لوله تازه انتقال فرآورده های نفتی بندرعباس-سیرجان-رفسنجان و تاسیسات مربوط را انتقال فرآورده های نفتی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مرکز و شمال کشور عنوان کرد.

به گزارش شانا، این خط لوله به طول تقریبی ٤٦٩ کیلومرت وقطر ٢٦ اینج به علاوه ساخت همه تاسیسات میان راهی مربوط است.

١١٥ کیلومتر از این خط لوله به مسیر سازی تازه نیاز دارد و باقیمانده آن در کنار مسیر خط لوله کنونی ساخته می شود.

به گفته سیدی، ظرفیت انتقال این خط ٣٠٠ هرار بشکه نفت گاز یا ٣٦٠ هزار بشکه بنزین در روز است.

کد خبر 238836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =