آرژانتین نسبت به حفاریهای نفتی در جزایر فالکلند شکایت کرد

آرژانتین روز جمعه (28 فروردین ماه) از شکایت این کشور علیه پنج شرکت فعال در زمینه حفاری نفت و گاز در جزایر فالکلند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آرژانتین روز جمعه اعلام کرد که اقدامات قانونی علیه پنج شرکت شامل سه شرکت انگلیسی فعال در زمینه حفاری نفت و گاز در جزایر فالکلند را آغاز کرده است، اقدامی که بریتانیا آن را حرکتی ظالمانه نامید.

بریتانیا در جریان جنگ سال 1982 میلادی بر سر جزایر واقع در بخش جنوبی اقیانوس اطلس، آرژانتین را شکست داد و این جزایر را به عنوان قلمرو خارجی خود تعیین کرد. در همین حال، سه هزار سکنه این جزایر در سال 2013 میلادی با برگزاری یک همه‌پرسی به حاکمیت بریتانیا بر این جزایر رأی مثبت دادند.

از طرفی دیگر آرژانتین مالکیت این جزایر را حق خود می‌داند و اختلاف بر سر این جزایر در سالهای اخیر و با اکتشاف ذخایر نفت و گاز در این منطقه شدت گرفته است.

دانیل فیلموس، وزیر دولت آرژانتین در امور این جزایر، گفت: همه اکتشافها و برداشتها از منابع هیدروکربوری فلات قاره آرژانتین بدون اجازه این کشور غیرقانونی است. 

وی سپس افزود که دادگاه عالی آرژانتین به این پرونده رسیدگی می‌کند.

در همین حال، فیلیپ هاموند، وزیر امورخارجه بریتانیا، گفت: آرژانتین باید از چنین رفتارهایی دست بردارد و به عنوان یکی از اعضای متعهد جامعه جهانی عمل کند.  

شرکتهایی که در این پرونده موردشکایت واقع شده‌اند شامل پریمییر اویل، فالکلند اویل‌اندگس و راک‌هاپر از کشور بریتانیا، ادیسون ایتالیا و نوبل انرژی آمریکا هستند. 

بر اساس این گزارش، شرکتهای بریتانیایی و ایتالیایی از اظهارنظر در این باره سرباز زدند اما نوبل انرژی اعلام کرد که حق امتیاز این شرکت مربوط به خارج از جزایر فالکلند می‌شود و قرارداد آن نیز با دولت این جزایر منعقد شده است.

فیلموس تصریح کرد که درصورت مشخص شدن برداشت غیرقانونی نفت و گاز از این منطقه، دادگاه آرژانتین می‌تواند مدیران این شرکتها را به 15 سال حبس و پرداخت جرایم سنگین محکوم کند.

شرکتهای پریمییر اویل و فالکلند اویل‌اندگس اوایل ماه جاری با اعلام کشف نفت و گاز در نخستین چاه حفاری‌شده در 9 ماه اخیر، از آغاز برنامه حفاری سال 2015 خود خبر دادند. 

آرژانتین در واکنش به انتشار این خبر، اعلام کرد که علیه شرکتهای انرژی اقدامات قانونی انجام می‌دهد و به دنبال این تهدید، بریتانیا و آرژانتین سفیران یکدیگر را احضار کردند.

در همین راستا، دولت جزایر فالکلند، که مجری امور داخلی این جزایر است در حالی که سیاستهای دفاعی و خارجی آن در اختیار لندن قرار دارد، اعلام کرد که دولت حق دارد اقتصاد این جزایر را توسعه دهد و سالهاست که حفاریهای اکتشافی در آبهای جزایر فالکلند انجام می‌شود. 

در جریان جنگ سال 1982 میلادی، بیش از 600 سرباز آرژانتینی و 255 سرباز بریتانیایی کشته شدند. این نبرد به سرنگونی حکومت لئوپولدو گالتیری، ژنرال ارتش آرژانتین منجر شد و مارگارت تاچر، نخست وزیر وقت بریتانیا، توانست با این پیروزی فرصتهای خوبی را از آن خود کند.

کد خبر 238856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =