حمایت ایران از سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی در مناطق محروم

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که بعضی شهرستانهای استان سیستان و بلوچستان جز مناطق محروم و تحت حمایت ویژه دولت قرار دارند، گفت: در صورت سرمایه گذاری خارجی یا بخش خصوصی، دولت طبق قانون می تواند از سرمایه گذاران در این مناطق حمایت کند.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد حسن پیوندی دیروز (29 فروردین ماه) در نشست مشترک با هیئت تجاری هند به سرپرستی دی پی سریواستاوا سفیر این کشور در تهران در باره سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران و آخرین نتایج به دست آمده از مذاکرات میان دو کشور تبادل نظر کردند.

وی در این نشست با بیان این که پس از خصوصی سازی در ایران، بیشتر فعالیتها و برنامه ها در صنعت پتروشیمی با تمرکز بخش خصوصی انجام می شود، گفت: طبق قانون، دولت ایران جز در مناطق محروم نمی تواند در طرحهای پتروشیمی سرمایه گذاری کند.

پیوندی با اشاره به این که فرمول قیمت خوراک برای صنایع پتروشیمی موضوعی در حد وزیران دو کشور است، گفت: امیدواریم با رفع موانع موجود و مشخص شدن فرمول قیمت از سوی وزارتخانه های، نفت، صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت پتروشیمی باشیم.

وی گفت: قیمت گاز تحویلی به مجتمعهای پتروشیمی در ایران هم اکنون 13 سنت محاسبه می شود، همچنین علاوه بر دولت در مجلس ایران کمیته ای روی تعیین فرمول قیمت خوراک برای بخشهای مختلف درحال کار هستند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: سواحل ایران در دریای عمان به دلیل نزدیکی و هزینه حمل و نقل کمتر نسبت به دیگر بخشهای کشورمان برای سرمایه گذاران هندی بسیار جذاب است.

پیوندی با تاکید بر این که نرخ خوراک گاز برای پتروشیمی ها اهمیت زیادی برای سرمایه گذاران هندی دارد، گفت: متاسفانه تاکنون این فرمول به صورت بلند مدت مشخص نشده است؛ در مذاکرات امروز نیز بنده خطاب به سفیر هند اعلام کردم که قیمت گاز موضوعی فراتر از این مذاکرات بوده است و باید در سطح وزیران نفت دو کشور مطرح شود.

وی با اشاره به موضوع صادرات گاز ایران به هند، تصریح کرد: این موضوع ارتباط زیادی به سرمایه گذاری هند در صنعت پتروشیمی ایران دارد، زیرا در صورت حل این موضوع، روند سرمایه گذاری هند در صنعت پتروشیمی تسریع می یابد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که هم اکنون ایران و هند در زمینه صادرات مراودات زیادی مانند نفت خام، گاز مایع و کود اوره دارند، گفت: ایران در مذاکرات خود با هیئت هندی از جاذبه های سرمایه گذاری در مناطق چهابهار و ایرانشهر سخن گفت.

وی با بیان این که هند علاقه زیادی برای سرمایه گذاری در سواحل دریای عمان است، گفت: این کشور امروزه یکی از بزرگترین مصرف کنندگان کود شیمیایی در دنیا به شمار می آید از این رو علاقه زیادی برای سرمایه گذاری در این زمینه است.

فرمول خوراک پتروشیمی ها، حلقه مفقوده تبادلات ایران و هند

بر اساس این گزارش، سفیر هند در ایران نیز در این جلسه با اشاره به تاریخچه مذاکرات کشورش برای سرمایه گذاری در پروژه های صنعت پتروشیمی با مسئولان کشورمان گفت: هم اکنون نبود فرمول مشخص و بلند مدت برای نرخ خوراک یکی از موانع اصلی حضور سرمایه گذاران هندی در این صنعت است.

وی با اشاره به تبادلات نفتی و گازی میان هند و دیگر کشورها، گفت: هم اکنون بیشتر کشورهای طرف قرار داد با هند دارای فرمولی مشخص و ویژه خود برای فرآورده های نفت و گاز هستند، از این رو ایران برای جذب سرمایه گذاران هندی باید هرچه سریعتر فرمول خوراک پتروشیمی های خود را تعیین کند.

سفیر کشور هند در ایران منطقه آزاد چابهار را به دلیل نزدیکی به سواحل کشور هند را اولویت اصلی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی اعلام کرد و گفت: هند هم اکنون به شدت نیاز به سرمایه گذاری در زمینه کود اوره و محصولات پتروشیمی دارد، از این رو در صورت توافق نهایی با ایران می توان شاهد تحولی بزرگ در روابط اقتصادی دو کشور بود.

کد خبر 238912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =