معامله های برق در بورس انرژی رونق می گیرد

زیرساختهای لازم برای تامین برق صنایع و مصرف کنندگان بزرگ از بورس انرژی فراهم شده و با تحقق این مهم، امسال معامله های برق در بورس رونق می گیرد.

مدیرعامل بورس انرژی در گفتگو با خبرنگار شانا اظهارکرد: زیر ساختهای لازم برای تامین برق صنایع و مصرف کنندگان بزرگ از بورس انرژی فراهم شده و وزارت نیرو به دنبال آن است که با هماهنگی دولت در گام نخست به‌ تدریج بخشی از مصرف‌کنندگان بزرگ را وارد بورس کند تا از این رهگذر معامله های برق در بورس انرژی رونق بگیرد.

علی حسینی افزود: صنایع بزرگ کشور بزودی می‌توانند در بورس انرژی، برق مورد نیاز خود را خریداری و از مزایای آن استفاده کنند و اجرائی شدن این امر صنعت برق ایران را در مسیر توسعه خود کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: معامله های برق اکنون در بورس انرژی به خوبی در حال انجام است و صادرات برق نیز می تواند به عنوان یک راهبرد ملی بزودی از مسیر بورس انرژی اجرائی شود و تمام زیر ساختهای مورد نیاز آماده است.

حسینی  افزود: ارزش معامله برق در بورس انرژی پارسال نسبت به سال 92 رکورد جدیدی را تجربه کرد و 212 درصد رشد داشت.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان این که نیروگاههای خصوصی بخشی از برق تولیدی خود را در بورس انرژی عرضه و شرکتهای توزیع نیز بخشی از برق مورد نیازخود را از طریق این بورس خریداری می‌کنند، گفت: اکنون ٢٠ نیروگاه خصوصی کشور و همه شرکتهای توزیع نیروی برق در بورس انرژی حضور دارند.

به گزارش شانا، فعالان صنعت برق ایران بر این باورند که اگر مصرف‌کنندگان نهایی وارد تعامل با بورس شوند، بورس انرژی به فضای رقابتی نزدیکتر می‌شود و  افزون بر خرید صنایع بزرگ از بورس انرژی با ورود شرکتهای خرده‌فروشی برق نیز مشترکان کوچک امکان انتخاب نحوه ارایه خدمات برق از شرکت دلخواه را خواهند داشت که با این اقدام به‌دلیل به‌وجود آمدن یک فضای رقابتی، قیمت فروش برق کاهش می‌یابد؛ زیرا انحصار فروش برق از میان رفته است و مشترک می‌تواند از هر شرکتی که قیمت مناسب‌تری ارایه کند، خدمات بگیرد.

این گزارش می افزاید: میرفتاح قره‌باغ، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیز پیشتر در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که معامله برق در بورس انرژی بزودی افزایش خواهد یافت، از تامین برق صنایع بزرگ از طریق بورس انرژی در آینده نزدیک خبر داده بود.

وی افزوده بود: خرید برق از سوی صنایع بزرگ در بورس انرژی مزایای مطلوبی را برای این شرکتها در پی خواهد داشت و باید در نظر داشت که یک طرف بورس انرژی عمدتا فروشندگان خصوصی و طرف دیگر خریداران یعنی شرکتهای توزیع هستند.

فتاح ادامه داده بود: اگرچه شرکتهای توزیع از شرکتهای برق منطقه‌ای جدا شده‌اند اما ماهیت آنها به صورت کامل خصوصی نیست و اگر زمانی سهام شرکتهای توزیع به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شود، می‌توانیم شاهد رونق بیشتر بورس انرژی باشیم.

فتاح قره‌باغ با بیان این‌که برنامه‌ریزی شده تا خریداران خصوصی که بیش از پنج مگاوات مصرف دارند، ازطریق بورس انرژی برق موردنیاز خود را تامین کنند، گفته بود: به دنبال آن هستیم که مصرف کننده‌های عمده صنعتی که کالاهایشان در بورس عرضه می‌شود، برق خود را از طریق بورس و با قیمت آزاد خریداری کنند.

وی اظهارکرده بود: اگر صنایع، برق خود را از بورس خریداری کنند، موجب کشف قیمت در بورس شده و بورس به حالت واقعی شدن نزدیک می‌شود.

کد خبر 238913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =