تنها 68 میلیارد دلار در برنامه پنجم در صنعت نفت سرمایه گذاری شد

معاون وزیر نفت با انتقاد از پرداخت حجم بالای یارانه ها از سوی صنعت نفت، گفت: مجموع سرمایه گذاریهای انجام شده در صنعت نفت از ابتدای برنامه پنجم توسعه (1390) تا پایان بهمن ماه پارسال 68.7 میلیارد دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار شانا، منصور معظمی در دومین جلسه شورای برنامه ریزی انرژی برنامه ششم که امروز (یکشنبه، 30 فروردین ماه) در وزارت نفت برگزار شد با بیان این که در حالی که طبق برنامه پنجم توسعه قرار بود حجم سرمایه گذاری سالانه در صنعت نفت 50 میلیارد دلار باشد این رقم در طول چهار سال کمی بیشتر از این رقم بوده است، گفت: پرداخت حجم عظیم یارانه ها امان صنعت نفت را بریده است و باید راهکاری برای آن اندیشیده شود، همانطور که بارها عنوان شده است صنعت نفت هم اکنون ماهانه سه هزار و  500 میلیارد تومان یارانه پرداخت می کند که پرداخت این حجم از یارانه سبب شد همه پروژه های این صنعت روی زمین بماند.

وی به حجم سرمایه گذاری انجام شده درشرکت ملی نفت ایران در طول برنامه پنجم اشاره کرد و گفت: در طول این برنامه 55.4 میلیارد دلار در شرکت ملی نفت ایران سرمایه گذاری شده که 38.9 میلیارد دلار از منابع داخلی و 16.5 میلیارد دلار از منابع خارجی تامین شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت همچنین درباره حجم سرمایه گذاری انجام شده در شرکت ملی پالایش و پخش و فرآورده های نفتی، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: حجم سرمایه گذاری انجام شده در این بخشها به ترتیب 3.5 میلیارد دلار از منابع داخلی، 6.8 از منابع داخلی و 3.05 از منابع داخلی و خارجی تامین شده است.

وی در ادامه با بیان این که نفت به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور، هنوز روشن نشده است به عملکرد اقتصادی کشور در سالهای 82 تا 84 اشاره کرد و گفت:  براساس آمارها، بالاترین رشد اقتصادی، بیشترین سرمایه گذاری خارجی انجام شده و بیشترین تولید ناخالص داخلی در طول این سالها رقم خورد.

معاون برنامه ریزی ونظارت بر منابع هیدرو کربوری وزارت نفت افزود: امیدواریم در برنامه ششم توسعه به اعدادی و ارقامی که زیبنده کشور و اقتصاد باشد، دست پیدا کنیم.

وی به دیدگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای تقدیم برنامه ششم توسعه به مجلس اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی این مدیریت بهتر است برنامه ششم توسعه اواخر تیرماه یا مرداد ماه  تقدیم مجلس شود، بدین ترتیب دوستان باید تلاش کنند برنامه ششم در وقت تعیین شده به مجلس ارائه شود.

معظمی در این جلسه به برنامه تدوین شده صنعت نفت برای برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: تلاش شده است برنامه ششم توسعه در صنعت نفت واقع بینانه تدوین شود.

معاون وزیر نفت در عین حال تاکید کرد: اگر کشور از نفت انتظاراتی دارد باید یک سری ازمشکلات این صنعت از جمله یارانه ها را حل کند.

کد خبر 238938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =