پرداخت یارانه ها، اجرای طرحهای توسعه صنعت نفت را کند کرد

«تأمین منابع مالی یارانه‌های نقدی به‌وسیله وزارت نفت، به شکل غیرمستقیم به زیان مردم است، زیرا شرکتهای گاز و پالایش و پخش در انجام طرحهای توسعه‌ای خود با محدودیت روبرو می‌شوند»، این واکنش عضو کمیسیون انرژی مجلس به فشار فزاینده یارانه‌ها به صنعت نفت است.

شمس اله بهمئی در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به پرداخت روزانه بیش از 100 میلیارد تومان به‌وسیله وزارت نفت برای تأمین منابع یارانه‌ها تصریح کرد: این دست تعهدات به شرکتهای گاز و پالایش و پخش فشار جدی وارد و وزارت نفت را با محدودیت‌های فراوانی روبرو کرده است.

عضو کمیسیون انرژی افزود: فشار ناشی از تأمین منابع یارانه‌ها به وزارت نفت، به شکل غیرمستقیم به زیان مردم است، زیرا شرکتهای گاز و پالایش و پخش در انجام طرحهای توسعه‌ای خود با محدودیت روبرو می‌شوند.

وی مهم‌ترین مأموریت‌های شرکت ملی گاز و پالایش و پخش را تأمین پایدار گاز و تأمین و توزیع سوخت باکیفیت برای جامعه دانست و گفت: شرکتهای یادشده هم‌اکنون به‌سختی با منابع محدود در حال انجام ماموریتهای خود هستند.

این نماینده مجلس با تأکید بر اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: بهتر است رویه جاری اصلاح شود، حوزه انرژی کشور نیازمند حمایت است زیرا همزمان با انجام ماموریتهای اصلی خود، در کوران داغ تحریم دست و پنجه نرم می‌کند.

روز گذشته نیز عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس پرداخت یارانه‌های نقدی به شیوه کنونی را حاصل سیاستهای غیر سازنده دولت گذشته خواند و گفت: شرکتهای ملی گاز و پالایش و پخش برای تأمین بخشی از منابع پرداخت یارانه‌ها با تنگناهای جدی روبرو هستند.

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی معتقد است، تأمین ٤٢ هزار میلیارد تومان در سال از محل حاملهای انرژی برای پرداخت یارانه‌ها، فشار گسترده‌ای به دولت وارد می‌کند.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه، تأمین منابع برای پرداخت یارانه را به شکل کنونی " پرت" نامید و گفت: اگر این منابع صرف بودجه عمرانی می‌شد بحث دیگری بود؛ زیرا پرداختهای کنونی حاصل سیاستهای غیر سازنده دولتهای نهم و دهم است؛ این برنامه افزون بر تأمین منابع در سیستم توزیع دچار مشکلاتی است.

مواضع این 2 نماینده مجلس بعد از اظهارات وزیر نفت در کنفرانس خبری بیان‌شده است، در این نشست بود که وزیر نفت در پاسخ به سؤالی درباره این‌که وزارت نفت تا چه زمانی باید بار یارانه‌ها را به دوش بکشد، گفت: فشار یارانه‌ها له کننده است؛ شاید نخستین بار باشد که وزارت نفت حتی برای پرداخت حقوق کارکنان خود هم دچار مشکل می‌شود و حقوقها را ٢٨ اسفندماه و با وام گرفتن از بانک مرکزی پرداخت می‌کند.

وی بابیان این‌که وزارت نفت پارسال روزی ١٢٥ میلیارد تومان بابت یارانه‌ها پرداخت کرده است، گفت: این یارانه تمامی ندارد؛ وزارت نفت هم‌اکنون به همه عالم بدهکار است!

زنگنه بابیان این‌که وزارت نفت یک‌طرف و تأمین یارانه‌ها نیز طرف دیگر است، گفت: اگرچه در سال ١٣٩٣ نسبت به ١٣٩٢ فشار کمتر شد، اما به‌واقع فشار پرداخت یارانه‌ها «له» کننده است.

کد خبر 238950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =