توتال پالایش نفت در پالایشگاه مارسی را متوقف می‌کند

شرکت بزرگ نفتی توتال فرانسه از توقف پالایش نفت در پالایشگاه لامده نزدیک شهر مارسی تا پایان سال 2016 میلادی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، توتال با اشاره به برنامه خود برای حرکت در جهت تقاضای روبه‌کاهش فرآورده‌های نفتی در اروپا، اعلام کرد که در نظر دارد تا پایان سال آینده پالایش نفت در پالایشگاه لامده نزدیک شهر مارسی را متوقف کند.

به گفته توتال، این شرکت همچنین در نظر دارد 180 نفر از مجموع 430 نیروی‌کار فعال در این پالایشگاه 153 هزار بشکه‌ای را تعدیل کند و به منظور تأمین تقاضای روبه‌رشد فرانسه به سوخت زیستی، نخستین پالایشگاه زیستی این کشور را با سرمایه‌گذاری 200 میلیون یورویی (213 میلیون دلار) راه‌اندازی کند.

این شرکت همچنین اعلام کرد که به منظور در اختیار گرفتن بازار جدید و سودآور سوختهای کم‌گوگرد مطابق با مقررات جدید اتحادیه اروپا، 400 میلیون یورو در پالایشگاه 219 هزار بشکه‌ای دونگس در ساحل اقیانوس اطلس سرمایه‌گذاری می‌کند.

توتال که بزرگترین شرکت پالایش اروپا به شمار می‌رود، آخرین شرکتی است که فعالیت خود را در این صنعت متوقف می‌کند، صنعتی که سالها با مشکلات عرضه بیش از حد، افت تقاضای بنزین، افزایش رقابت و کاهش سود روبرو شده است.

پاتریک پویان،  مدیرعامل توتال، اعلام کرد: بحران صنعت پالایش اروپا می‌تواند سه واکنش را در بر داشته باشد. نخستین واکنش کناره‌گیری از فعالیت در این صنعت است. دومین واکنش اقدام نکردن شرکتها و از میان رفتن آنهاست و سومین واکنش می‌تواند نوآوری و اقدام در جهت ایجاد تغییر در روند تقاضا باشد.

توتال در تلاش است تا از تکرار اعتصابهای پرهزینه همانند اعتصاب در پالایشگاه دانکرک جلوگیری کند، اقدامی که در سال 2010 میلادی هفته‌ها بطول انجامید.  

به گفته توتال، فعالیت پالایشگاههای لامد و دونگس به‌سختی انجام می‌شود و در واقع ایجاد ضرر و زیان می‌کند و همچنین بازسازی این دو پالایشگاه با هدف سودآوری در محیطی مطلوب صورت می‌گیرد.

پویان پیش‌بینی کرد که با گذشت زمان و با کمک شرایط، ضرر و زیان سالانه 30 میلیون یورویی پالایشگاه دونگس تبدیل به سود سالانه 50 میلیون یورو شود. همچنین زیان سالانه 150 میلیون یورو پالایشگاه لامد به 20 میلیون یورو سود مبدل شود.   

این گروه صنعتی افزود که سه پالایشگاه دیگر فرانسه یعنی گانفرویل در نورماندی، گراندپوئیتز در پاریس و فیزین نزدیک شهر لیون در مقابل شرایط وخیم اقتصادی دو سال گذشته ایستادگی کرده‌ و درآمدزایی داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، توتال اعلام کرد که با تلاش اتحادیه اروپا برای پایین آوردن تولید کربن از طریق استفاده از انرژیهای کارآمدتر و وضع محدودیتهای سختگیرانه‌تر بر آلودگی خودروها، تقاضای فرآورده‌های نفتی اروپا از سال 2008 میلادی 15 درصد کاهش یافته است.

بنا به گفته این شرکت، فعالیتهای توتال در اروپا نیز تحت تأثیر افزایش تولید شیل اویل و شیل گس آمریکا و همچنین رقابت پالایشگاههای آسیا و خاورمیانه قرار گرفته است. 

کد خبر 238969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =