۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۳
  • کد خبر: 239056
مذاکرات گازی مسکو و آتن در روز سه شنبه

رئیس شرکت روسی گازپروم روز سه شنبه برای گفتگوهای گازی با نخست وزیر و وزیر انرژی یونان به آتن سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آتن، وزارت انرژی یونان روز دوشنبه (31 فروردین ماه) اعلام کرد: آلکسی میلر، رئیس شرکت روسی گازپروم روز سه شنبه (یکم اردیبهشت ماه) در شهر آتن، پایتخت یونان خواهد بود تا با آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان و وزیر انرژی این کشور دیدار و مذاکره کند.

بنا بر بیانیه این وزارتخانه، قرار است که این مقامها درباره موضوع انرژی مذاکره کنند.

سرگئی کاپریانوف، سخنگوی شرکت گازپروم نیز سفر میلر به یونان را تایید، اما از اظهارنظر درباره دستور جلسه این دیدار خودداری کرد.

در جریان گفتگوهای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با نخست وزیر یونان در ماه جاری میلادی در مسکو، نخست وزیر یونان از علاقه مندی کشورش برای مشارکت در ساخت خط لوله جدید ترانزیت گاز روسیه به ترکیه و اروپا (ترکیش استریم) خبر داده بود.

یک مقام دولتی که خواست نامش فاش نشود، گفت: انتظار می رود که دو طرف در این دیدار درباره موضوع این خط لوله به مذاکره بپردازند.

 روسیه روز شنبه (29 فروردین ماه) گزارش روزنامه اشپیگل آلمان مبنی بر این که این کشور شاید تا روز سه شنبه آینده (یکم اردیبهشت ماه) یک قرارداد خط لوله گازی را با یونان امضا کند و 5 میلیارد یورو به این کشور وام بدهد را تکذیب کرد.

روزنامه اشپیگل به نقل از یک مقام ارشد حزب حاکم سیریزای یونان اعلام کرده بود که پیش پرداختهای بودجه ای می تواند " ورق " را برای آتن که در تلاش برای امضای قرارداد با اعتباردهندگان مالی است، برگرداند.

بر اساس قرارداد پیشنهاد شده، یونان پیش پرداختهای بودجه ای از روسیه و براساس سود آتی پیش بینی شده مرتبط با این خط لوله دریافت خواهد کرد.

وزیر انرژی یونان هفته گذشته گفته بود که آتن این وام را پس از سال 2019 میلادی (زمان پیش بینی شده برای آغاز فعالیت این خط لوله)، به مسکو باز می گرداند.
 
یکم ماه دسامبر سال ٢٠١٤ میلادی شرکتهای گازپروم روسیه و بوتاش ترکیه یادداشت تفاهمی برای ساخت یک خط لوله گازی با ظرفیت صادرات ٦٣ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه از مسیر دریای سیاه امضا کردند.

بنا بر طرح اولیه ساخت این خط لوله، به طور کلی ١٤ میلیارد مترمکعب گاز در سال به ترکیه عرضه و باقیمانده این گاز نیز به هابی در مرز ترکیه-یونان و برای تحویل به مشتریان گازپروم در جنوب اروپا ترانزیت می شد.

در این روز، طرح ساخت خط لوله جدید ترانزیت گاز روسیه به ترکیه تایید شد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه لغو طرح ساخت خط لوله گازی ساوث استریم را اعلام کرد.
کد خبر 239056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =