۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱
  • کد خبر: 239058
تحویل گاز منطقه ساخالین روسیه به کره شمالی

یک روزنامه کره شمالی از احتمال تحویل گاز منطقه ساخالین روسیه به کره شمالی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از سئول، روزنامه جونگانگ البو کره جنوبی روز دوشنبه (31 فروردین ماه) گزارش داد که روسیه شاید بزودی با استفاده از خط راه آهن خاسان-ناجین ( Khasan-Najin railway)، تحویل گاز منطقه ساخالین به کره شمالی را آغاز کند.

بنابراعلام این روزنامه، این قرارداد شاید در زمان سفر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به مسکو در  سالگرد جشن پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی در جنگ کبیر میهنی در نهم ماه مه آینده امضا شود.

این روزنامه به نقل از یک مقام دولتی سئول اعلام کرد: در جریان سفر کیم به مسکو، انتظار می رود که وی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه درباره پروژه ساخت یک خط لوله گازی و اتصال آن به بندر ولادیووستک روسیه و بندر ناجین کره شمالی گفتگو کند.

این منبع گفت: روسیه ساخت خط لوله گازی ساخالین-خاباروفسک-ولادیووستک را در سال 2011 آغاز کرده است و پس از اتصال این خط لوله به کره شمالی، این کشور می تواند یک نیروگاه برق برای پاسخگویی به نیازهای خود بسازد.

یک کارشناس و استاد دانشگاه در روسیه گفت: کره شمالی پیش بینی می کند که از گاز منطقه ساخالین برای تامین سوخت کارخانه ها و نیروگاههای خود استفاده و روسیه نیز می تواند یک بازار جدید انرژی برای خود ایجاد کند.

اجرای این پروژه گازی پس از آن اتفاق افتاد که پوتین در ماه مه سال 2014 توافقنامه ای را تصویب کرد که به موجب آن ۹۰ درصد از بدهی بیش از ۱۰ میلیارد دلاری کره شمالی به روسیه از زمان شوروی پیشین بخشیده شد.

بزرگترین شرکت تولیدکننده گاز طبیعی روسیه، گازپروم برای مدتی طولانی به دنبال ساخت یک خط لوله گاز به کره جنوبی از مسیر کره شمالی بوده است تا سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز به این کشور صادر کند.

طرح احداث یک خط لوله گازی از کره شمالی به کره جنوبی از سوی شرکت گازپروم بررسی شده است و با آن که یک گزینه مناسب برای تحویل گاز به شرق به شمار می‌رود، تنشهای میان دو کره، اجرای این طرح را متوقف کرده است.

شرکت گازپروم و کره جنوبی در سال ٢٠٠٩ موافقت خود را برای بررسی تحویل گاز به این کشور اعلام کردند؛ روسیه اعلام کرده قادر به صادرات گاز به کره جنوبی تا سال ٢٠١٧ است.
کد خبر 239058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =