۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۳
  • کد خبر: 239072

پس از انتشار بیانیه سوئیس و چشم‌انداز بسیار مثبتی که برای لغو تحریم‌های ایران وجود دارد، فضای اقتصادی ایران شاهد یک تغییر اساسی است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه ایران، علاوه بر جو امیدی که در میان فعالان داخلی شکل گرفته است، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی نیز با روش‌های مختلف تمایل خود را برای ورود یا بازگشت به ایران نشان می‌دهند، برخی به صورت رسمی قصد خود را برای ازسرگیری روابط اقتصادی اعلام کرده‌اند و برخی دیگر با سفر به ایران و بررسی شرایط سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف گام عملی تری برداشته‌اند.

نخستین گروه‌هایی که برای مشارکت و همکاری با طرف‌های ایرانی وارد کشورما شدند، اروپایی‌ها بودند که به محض امضای چارچوب توافقات اولیه در لوزان سوئیس دست به کار شدند و بعضاً برای عقد قرارداد نیز اقدام کردند.

اما هفته گذشته درکنار تمام سرمایه‌گذاران اروپایی نخستین گروه سرمایه‌گذاران امریکایی پس از انقلاب اسلامی وارد تهران شدند تا از نزدیک با طرف‌های ایرانی خود به گفت‌و‌گو بپردازند که علاوه بر سنجش شرایط اقتصادی ایران، زمینه را برای امضای قراردادهای همکاری فراهم کنند.

به این ترتیب در شرایطی که اروپایی‌ها برای بازگشت به بازار بزرگ ایران اشتیاق زیادی از خود نشان می‌دهند، امریکایی‌ها نیز در قالب یک گروه 22 نفره متشکل از کارآفرینان، مشاوران و سرمایه‌گذاران امریکایی برای اینکه از این رقابت عقب نمانند پیش از لغو کامل تحریم‌ها خود را به تهران رساندند. یک روزنامه انگلیسی گزارش داد گروهی از تجار امریکایی در رستورانی در شمال شهر تهران با طرف‌های ایرانی به بررسی ابعاد سرمایه‌گذاری در این کشور پرداختند.

روزنامه «فایننشال تایمز» یکشنبه هفته جاری در گزارشی تحت عنوان «جشن سرمایه‌گذاران امریکایی در تهران با وجود رفع نشدن تحریم‌ها»، نوشت: مشاوران و سرمایه‌گذاران اقتصادی امریکا هفته گذشته برای یافتن زمینه‌های سرمایه‌گذاری و فرصت‌یابی به مجرد رفع تحریم‌های بین‌المللی به ایران سفر کرد‌ند.

به گزارش این نشریه انگلیسی، سرمایه‌گذاران اقصی نقاط جهان بی‌سر و صدا برای انجام مراودات تجاری و توسعه همکاری با ایران به محض رفع تحریم‌ها اقدام به سفر به این کشور می‌کنند. گفته می‌شود هیأت‌های ارشد تجاری امریکایی از ‌جمله صاحب منصبان بخش هوایی گرفته تا شرکت‌های نفتی و غذایی در سکوت به ایران سفر می‌کنند و با برقراری نشست با طرف‌های ایرانی خود را آماده داد و ستد با یکی از بکرترین بازارهای جهان می‌کنند.

«ند لامونت» نامزد دموکرات سنای امریکا در سال 2006 که به عنوان نماینده شرکت «لامونت دیجیتال سیستمز» در تهران حضور داشت، در این زمینه با اشاره به میسر نبودن مسیر تجارت امریکا با ایران گفت: «هنوز برای تجارت با ایران مشکل‌ وجود دارد. ما اینجا آمده‌ایم تا شاهد آنچه به باراک اوباما در مسیر توافق هسته‌ای کمک می‌کند باشیم.»

لیندا میسون، رئیس شرکت برایت هورایزون، تولید‌کننده وسایل نوزاد که در 45 ایالت امریکا و کشور اروپایی فعالیت دارد در این باره گفت: «از آنجا که تجار امریکایی اغلب به دنبال بازارهای جدید و اهل ریسک کردن هستند، من بیشتر برای جمع‌آوری اطلاعات و ایده‌ها به اینجا آمده‌ام.»

ë«انی» ایتالیا خواستار بازگشت به ایران شد
در حالی که نخستین گروه از سرمایه‌گذاران امریکایی وارد ایران شده‌اند، اروپایی‌ها نیز همچنان برای بازگشت به ایران اظهار تمایل می‌کنند. دراین زمینه رئیس شرکت«انی» ایتالیا گفت این شرکت علاقه‌مند است در صورت برداشته شدن تحریم‌های غرب و پیشنهاد قراردادهای جدید مشارکت در تولید از سوی تهران، به ایران باز گردد.

به گزارش فایننشال تایمز، رئیس انی ایتالیا، یکی از بزرگترین گروه‌های انرژی اروپا، خواستار همکاری بین بزرگترین تولید‌کنندگان نفت و گاز جهان یعنی اوپک، امریکا و روسیه به منظور جلوگیری از تکرار اقدامات «بی ثبات کننده» قیمت‌ها نظیر سقوط اخیر قیمت نفت شد.

کلودیو دسکالزی، مدیر اجرایی شرکت انی گفت، انتظار دارد قیمت نفت در طی سال آینده ترمیم شود و به حدود 70 دلار برسد. کاهش تولید نفت «شیل» در امریکا، بهبود تقاضا و تأثیرات کاهش سرمایه‌گذاری در طرح‌های انرژی منجر به این ترمیم خواهد شد.

دسکالزی افزود: شرکت انی علاقه‌مند است در صورت برداشته شدن تحریم‌های غرب و پیشنهاد قراردادهای جدید مشارکت در تولید از سوی تهران، به ایران باز گردد. «این راه سریع شروع مجدد در ایران خواهد بود.» این مدیر نفتی در جریان نشست اوپک در سال 2014، با وزیر نفت ایران دیدار کرده بود.

ëحجم مبادلات ایران و آلمان چند برابر می‌شود
مجله اقتصادی آلمانی طی گزارشی نوشت، رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران پیش‌بینی می‌کند که حجم مبادلات تجاری 2 کشور در سال‌های آینده 2 برابر شود درحالی‌که اتاق بازرگانی و صنعت آلمان از افزایش این رقم به 12 میلیارد دلار خبر می‌دهد.

تجار آلمانی پیش‌بینی می‌کنند که حجم مبادلات تجاری با ایران در 5 سال آینده در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، به 2 برابر افزایش یابد.میشائیل توکوس رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران تأکید کرد، به محض برداشته شدن تحریم‌ها، ارزش مبادلات تجاری میان دو کشور می‌تواند از 4/2 میلیارد یورو، حداقل به 5 میلیارد یورو افزایش یابد.

در عین حال، مجله اقتصادی دویچه ویتشافت ناخریشختن به نقل از اتاق بازرگانی و صنعت آلمان نوشت، با‌وجود رقابت سخت میان روسیه، ترکیه و چین بر سر دسترسی به بازار ایران، مبادلات تجاری ایران و آلمان طی سال‌های آتی به بیش از 12 میلیارد یورو خواهید رسید.

اتحادیه مهندسی ماشین آلات و مکانیک آلمان نیز پیش‌بینی می‌کند که تقاضای ایران برای ماشین‌آلات صنعتی این کشور به محض برداشته شدن تحریم‌ها، افزایش یابد. به نوشته این مجله آلمانی، این اتحادیه که نماینده بیش از 3100 شرکت نه چندان کوچک در بخش صنایع ماشین‌های صنعتی این کشور است نیز از بانک‌های آلمان خواسته است تا به «سیاست‌های محدودکننده خود در مبادلات تجاری با ایران پایان دهند.»

کد خبر 239072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =