۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۱
  • کد خبر: 239073

النعیمی: عرضه نفت خود را کاهش نخواهیم داد و همچنان 10 میلیون بشکه تولید می‌کنیم

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، در حال حاضر سیگنال‌های متناقضی به بازار نفت می‌رسد. از سویی درحالی‌که همه چشم به کاهش تولید نفت آمریکا دارند، اوپک به سردمداری عربستان تولید نفت خود را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر در سمت تقاضا نیز تناقضاتی به چشم می‌آید.

در حالی که تقاضای نفت چین کاهش یافته، آمریکا در حال آماده کردن خود برای جهش دیگری در تقاضای نفت خود است. تمام این عوامل موجب شده که چشم‌انداز چند ماه آینده بازار نفت مبهم‌تر از پیش به نظر‌ آید. قیمت نفت طی یک ماه اخیر رشد قابل توجهی را ثبت کرده است، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که قیمت نفت دوباره در سراشیبی سقوط قرار نخواهد گرفت اما تولید نفت اوپک به خصوص عربستان مساله‌ای است که این رشد قیمت را تهدید می‌کند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در اولین روز بازگشایی بازار نفت در هفته جاری میلادی شاهد نوسانات شدیدی در بازار نفت بود که بعضا حتی در طول یک ساعت بیش از یک دلار تغییر قیمت را ثبت می‌کرد. این نوسانات نشان از سردرگمی بازار نفت نسبت به عوامل متفاوتی است که این بازار را تحریک می‌کنند.

روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 15 به وقت تهران) نفت برنت 45 سنت افزایش قیمت داشت و به 9/ 63 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز با 48 سنت رشد به 22/ 56 دلار به فروش رسید. در حال حاضر نفت در بیشترین قیمت طی 4 ماه اخیر است. در عین حال بر‌اساس آخرین به‌روز‌رسانی سایت رسمی سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک)، بهای سبد نفتی این سازمان روز جمعه گذشته 64 سنت افزایش یافته به 52/ 59 دلار بر بشکه رسیده است.

تقابل عرضه اوپک با چشم‌انداز تولید نفت آمریکا
سعودی‌ها همچنان در تلاش برای افزایش تولید نفت و کاهش بیشتر قیمت هستند، این خبری است که علی‌النعیمی روز گذشته اعلام کرد. به گفته وی در ماه آوریل(جاری میلادی) نزدیک به رکورد تولید خود، نفت استخراج می‌کنیم. عربستان ماه پیش رکورد تازه‌ای در تولید نفت از خود به جا گذاشت و در این ماه به‌طور میانگین روزانه حدود 3/ 10 میلیون بشکه نفت تولید کرد که 100 هزار بشکه بیش از تولید 2/ 10 میلیون بشکه‌ای آگوست 2013 بود. حال وزیر نفت این کشور، اعلام کرده که کشورش در این ماه نیز حدود 10 میلیون بشکه در حال تولید است.

افزایش تولید عربستان در کنار افزایش تولید عراق موجب شد تولید نفت اوپک در ماه مارس حدود 810 هزار بشکه نسبت به ماه پیش از آن افزایش یابد و به 73/ 30میلیون بشکه در روز برسد، یعنی 730 هزار بشکه بیش از سقف 30 میلیون بشکه‌ای این سازمان. به نظر می‌رسد کشورهای عضو اوپک که عموما اقتصادی وابسته به نفت دارند با افزایش تولید در حال جبران کمبود درآمدهای نفتی خود هستند که طی چند ماه اخیر به دلیل کاهش قیمت‌ها آنها را با مشکل رو به رو کرده است. افزایش تولید از سوی عربستان و دیگر اعضای اوپک می‌تواند رشد قیمتی را که این اواخر شاهد آن بودیم، متوقف کند. هفته گذشته نفت برای پنجمین هفته پیاپی شاهد رشد قیمت بود و بیشترین افزایش قیمت هفتگی خود ظرف 4 سال اخیر را تجربه کرد.

افزایش تولید اوپک در حالی رخ می‌دهد که همچنان کاهش قیمت نفت در حال ضربه زدن به تاسیسات نفتی آمریکا است و با ادامه این روند به زودی شاهد توقف رشد تولید این کشور خواهیم بود. روز جمعه گذشته شرکت بیکر هیوز اعلام کرد تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی آمریکا حدود 26 دکل کاهش یافته و بر این اساس تعداد دکل‌های این کشور در کمترین تعداد خود از سال 2010 تا‌کنون قرار دارد. این نوزدهمین هفته پیاپی است که تعداد دکل‌های حفاری آمریکا کاهش می‌یابد و به نظر می‌رسد سرعت کاهش تعداد آنها کند شده است و به زودی شاهد توقف این روند باشیم؛ با وجود این شرکت شلومبرژر بزرگ‌ترین‌ شرکت ارائه‌دهنده خدمات به میادین نفتی جهان اعلام کرد که فعالیت در میادین نفتی آمریکا هیچ‌گاه به سرعت سال 2014 نخواهد رسید.

در عین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، موسسه مورگان استنلی روز گذشته با توجه به رشد تولید عربستان و رکورد‌زنی این کشور در تولید نفت اعلام کرد در حال حاضر افزایش تولید نفت سعودی‌ها از میزان تولید آمریکا و تحولات حوزه نفت این کشور مهم‌تر است. این موسسه در گزارش خود گفت فعالان بازار همگی نگران میزان تولید آمریکا هستند و همه نگاه‌ها به این موضوع است.

این در حالی است که نگرانی بزرگ‌تر افزایش ماهانه یک میلیون بشکه‌ای نفت اوپک است. عربستان به تنهایی در ماه پیش به اندازه نیمی از تولید میدان باکن (بزرگ‌ترین میدان نفت شیل آمریکا) نفت تولید کرده است. در عین حال النعیمی درخصوص دلیل افزایش تولید نفت کشورش گفت: ما همیشه از برآورده کردن خواسته مشتریان نفتی خود خوشحال می‌شویم و در حال حاضر آنها از ما 10 میلیون بشکه می‌خواهند و ما به خواسته آنها پاسخ داده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درخصوص تقاضای نفت چین و رشد اقتصادی این کشور نگران نیست، گفت: ما تغییری در میزان تقاضای چین تا‌کنون ندیده‌ایم و این کشور مانند قبل و به همان میزان خریدار نفت عربستان است. چین روزانه حدود یک میلیون بشکه از عربستان نفت وارد می‌کند.

ابهام در سمت تقاضای بازار نفت
در حال حاضر اوضاع اقتصادی چین یکی از بزرگ‌ترین‌ نگرانی‌های فعالان نفتی است. در واقع در حالی که چشم‌انداز مبهمی برای عرضه نفت وجود دارد چین، دومین مصرف‌کننده بزرگ جهان اوضاع اقتصادی مساعدی ندارد و بر اساس آمار منتشر شده رشد اقتصادی سالانه این کشور منتهی به سه ماه اول سال جاری به کمترین میزان طی 6سال اخیر رسیده است.

بر همین اساس روز یکشنبه بانک مرکزی این کشور اعلام کرد در راستای رونق دادن به اقتصاد سیاست‌های انبساطی خود را تشدید می‌کند و نرخ سپرده قانونی بانک‌ها را یک واحد درصد کاهش خواهد داد. ماه گذشته واردات چین به شکل چشمگیری کاهش یافته بود.

از سویی تقاضای نفت در آمریکا در حال افزایش است که در آمار هفتگی ذخایر نفتی این کشور نمود یافت. در واقع بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا حجم ذخایر نفتی این کشور در هفته منتهی به 12 آوریل (23فروردین) تنها 3/ 1 میلیون بشکه افزایش یافت که کمترین میزان از دوم ژانویه (12دی ماه) تا‌کنون بوده است.

بر اساس گزارش رویترز کاهش رشد ذخیره‌سازی نفت خام آمریکا در حالی روی داد که ذخایر بنزین و گازوئیل و دیگر فرآورده‌های نفتی این کشور در همین بازه زمانی به شکل چشمگیری افزایش داشته است. در واقع بر‌اساس برخی خبرها به نظر می‌رسد پالایشگاه‌های آمریکا زودتر از انتظار از دوره تعمیر و نگهداری خارج شده‌اند و به دنبال استفاده از قیمت کنونی نفت هستند تا حجم ذخایر بنزین خود را قبل از شروع فصل مسافرت‌های تابستانی و موج جدید افزایش تقاضای این فرآورده نفتی، افزایش دهند.

 

نسیم علایی

کد خبر 239073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =