اوپک و عربستان به درخواست روسیه برای کاهش تولید نفت توجه نمی کنند

روسیه به شکل کم سابقه ای اقدام به گفتگو با اوپک و عربستان برای کاهش تولید نفت کرده است اما تحلیلگران بر این باورند که اوپک به درخواست روسیه توجهی نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی میدل ایست مانیتور، یک مقام رسمی روسیه به تازگی تائید کرد که کشورش برای پائین آوردن سطح تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با این سازمان و عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، وارد گفتگو شده است و برای کاهش تولید نفت خود نیز قول مساعد داده است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، اظهار کرد که در روزهای گذشته با عبدالله البدری، دبیر کل اوپک، گفتگو کرده است. در همین حال، خبرگزاری رسمی عربستان نیز گزارش داد که علی النعیمی، وزیر نفت این کشور، با اولگ اوزروف، سفیر روسیه در ریاض، دیدار کرده و در رابطه با این موضوع با وی گفتگو کرده است.

با وجود این، تحلیلگران معتقدند که روسیه در گذشته همکار قابل اعتمادی برای اوپک نبوده است.

لیزا ارمولنکو، اقتصاددان موسسه کپیتال اکونومیست، گفت: انتظار نداریم که عربستان نظر خود را تغییر دهد، و همچنین شک داریم که اوپک نیز موضع خود را عوض کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه روسیه در توافق نامه های پیشین خود با اوپک نشان داده که نمی تواند قابل اعتماد باشد، اظهار کرد: هر گونه توافق اوپک و روسیه نا محتمل است.

فلورنس ایداوکدن، اقتصاددان عربیا مانیتور، گفت: روسیه در سپتامبر 2008 درخواست اوپک را برای کاهش تولید نفت پذیرفت اما در نهایت تولید نفت خود را بالا برد، این موضوع نگرانی زیادی ایجاد می کند و عربستان به سختی باور می کند که این بار آنها گونه ای دیگر عمل می کنند.

ایداوکدن همچنین یادآوری می کند که در دهه 1980 میلادی عربستان تولید نفت خود را پائین آورد به این امید که سایر اعضای اوپک نیز همین کار را بکنند اما در عوض آنها واکنشی نشان ندادند و یا اینکه تولید خود را بالا بردند تا سهم بازارشان را حفظ کنند.

وی ادامه داد: در دهه 1980 عربستان تولید نفت خود را از 10 میلیون بشکه در روز به زیر دو میلیون و 500 هزار بشکه در سالهای 1985 و 1986 کاهش داد اما مازاد عرضه نفت در بازارها همچنان ادامه پیدا کرد و موجب سقوط بیشتر قیمتهای نفت شد، در نتیجه عربستان دچار کسری بودجه شدیدی برابر با 20 درصد تولید ناخالص داخلی خود شد.

ایداوکدن گفت: این طبیعی است که اینبار عربستان مصمم باشد سهم بازار خود را حفظ کند و برای ایجاد ثبات در قیمتها خود را قربانی نکند.

 

 

کد خبر 239083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =