تولید محصولات پتروشیمی ایران از مرز 50 میلیون تن می گذرد

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از دورخیز این شرکت برای تولید بیش از 50 میلیون تن محصول پتروشیمی در سال 94 خبر داد.

علی محمد بساق زاده در گفتگو با خبرنگار شانا، در باره جزئیات افزایش تولید حدود 6 میلیون تنی محصولات پتروشیمی امسال نسبت به پارسال گفت: یک میلیون تن از این میزان مربوط به راه اندازی پروژه های جدید و پنج میلیون تن آن مربوط به بالا بردن راندمانهای مجتمع های موجود است.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با یادآوری این که در سالهای 92 و 93 تولید محصولات پتروشیمی در کشور به ترتیب 40.5 و 44.5 میلیون تن بوده است، گفت: پارسال نسبت به سال 92 از لحاظ تولید بیش از 10 درصد محصولات بیشتری تولید شده است.

وی با اشاره به این که در سال 92 بیش از 71 درصد از ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور استفاده شد، گفت: پارسال این میزان به بیش از 78 درصد افزایش یافت و پیش بیی می شود امسال نیز این روند افزایش ادامه داشته باشد.

به گزارش شانا، قرار است تولید روزانه گاز ایران از محل فازهای اولویت اول و دوم (12، 15 و 16، 17 و 18، 19 و 20 و 21) امسال حدود 100 میلیون متر مکعب دیگر در روز افزایش یابد؛ بسیاری از کارشناسان صنعت نفت ایران معتقد اند تحقق این امر می تواند تحولی بزرگ در همه بخشها بویژه تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی کشور ایجاد کند، مجتمع هایی که هم اکنون به دلیل کمبود خوراک با حداکثر ظرفیت کار نمی کنند.

با به پایان رساندن حدود ٦٠ طرح نیمه تمام باقیمانده از دولتهای گذشته که ١٠ تا ٩٠ درصد پیشرفت دارند، می توان ظرفیت کنونی تولید سالانه محصولات پتروشیمی را به ١٢٠ میلیون تن در سال افزایش داد؛ همچنین با اجرای ٣٦ طرح تازه که به ٤١ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، ظرفیت تولید سالانه از ١٨٠ میلیون تن در سال فراتر خواهد رفت.

توسعه آینده صنعت پتروشیمی نه تنها در مناطق بندر امام و عسلویه بلکه در چهار قطب دیگر در سواحل خلیج فارس و یا دریای عمان نیز شکل می گیرد، منطقه ویژه اقتصاد پارسیان در شرق عسلویه، منطقه آزاد جاسک که در ساحل دریای عمان بلافاصله پس از تنگه هرمز قرار دارد، منطقه آزاد چابهار و منطقه ویژه ایرانشهر در شمال چابهار ٤ قطب مذکور هستند.

علاوه بر ٤ قطب فوق، احداث چهار طرح مگاتنی اتانول و اوره آمونیاک با ظرفیتهای بالای یک میلیون تن در لاوان و تعدادی واحد GTP در داخل سرزمین نیز مدنظر قرار دارد. با توجه به این که در آینده گاز طبیعی به وفور در دسترس است، شرکت ملی صنایع پتروشیمی می خواهد با استفاده از انواع فناوریهای GTO و GTP، انواع الفینها را در داخل تولید کند، زیرا نقش مهمی در توسعه صنایع پایین دست دارد.

کد خبر 239091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =