نوسازی تاسیسات نفتی خوزستان به بیش از 10 میلیارد دلار نیاز دارد

وزیر نفت گفت: تاسیسات نفتی خوزستان برای بازسازی به بیش از 10 میلیارد دلار بودجه نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه صبح امروز (سه شنبه اول اردیبهشت ماه) در حاشیه شانزدهمین همایش ملی صنعت سبز، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره این‌که بیشتر واحدهای نفتی فعال در خوزستان، پسابها را به رودخانه می ریزند و آن را آلوده می‌کنند، افزود: این موضوع صحت ندارد، زیرا تاکنون در این زمینه گزارشی نه از سوی مسولان منطقه و نه از مردم محلی داده شده است.

وی با بیان این‌که همه تاسیسات نفتی در خوزستان مستهلک است که باید در نخستین فرصت نوسازی شوند، گفت: با وصله پینه کردن نمی‌توان این تاسیسات عظیم را اداره کرد.

زنگنه با بیان این‌که همکاران ما در این صنعت با همه وجود این تاسیسات را اداره می‌کنند، تصریح کرد: این تاسیسات همان‌گونه که گفته شد باید در نخستین فرصت با بهترین استانداردهای تولید و بهره‌برداری روز بازسازی شود، زیرا با گذشت زمان میزان نفتهای نمکی بیشتر می‌شود.  

زنگنه درباره سهم وزارت نفت برای احیای تالاب هورالعظم، گفت: وزارت نفت سهمی برای احیای تالاب هورالعظیم ندار؛ اما قرار است افزون بر انجام دستورهای سازمان حفاظت محیط زیست، آسیبی به این تالاب نزند.

وی درباره قاچاق سوخت و این‌که برخی از قاچاقچیان سوخت در مواقع اضطرار آن را در دریا واژگون می‌کنند، اظهارکرد: در زمینه قاچاق سوخت باید این کار مهم یعنی مبدا قاچاق شناسایی شود؛ چون تا زمانی که مبدا مشخص نباشد نمی‌توان آن را از بین برد. 

وزیر نفت با بیان این‌که وقتی سوخت بیش از مصرف داخلی عرضه می‌شود به طور قطع کانون قاچاق سوخت به وجود می‌آید، تصریح کرد: براساس برنامه ریزیهای انجام شده از اردیبهشت ماه، سوخت رسانی به کامیونها و اتوبوسها به جای روزانه، براساس پیمایش و بارنامه انجام می‌شود، اما از سال آینده (95) با نصب دستگاههای موقعیت روی کامیونها و اتوبوسها سوخت رسانی براساس پیمایش واقعی انجام می‌شود.

وی افزود: با توسعه گازرسانی در کشور دیگر سوخت گازوئیل به صنایع و نیروگاهها اختصاص نمی‌یابد.

زنگنه فروش غیرقانونی سوخت به افغانستان را از دیگر کانونهای مهم عرضه سوخت قاچاق اعلام کرد و گفت: اگر عرضه سوخت به این کشور به صورت رسمی انجام شود، دیگر امکانی برای قاچاق نمی‌ماند.

وی افزود: با انجام این کارها و شناسایی مبادی، می‌توان قاچاق سوخت را تضعیف کرد.

وزیر نفت با اشاره به این که تا زمانی که قیمت گازوئیل یارانه‌ای در کشور 250 تومان بوده و آن سوی مرز 2000 تومان باشد به طور قطع این اتفاق ( قاچاق سوخت) می‌افتد، تاکید کرد: تا زمانی که تعادل قیمتی برقرار نباشد این مشکلها وجود خواهد داشت اگرچه ممکن است کم شود.

زنگنه درباره این‌که هم اکنون میزان قاچاق سوخت در کشور چقدر است، گفت: کسی نمی‌تواند میزان آن را بگوید و اگر کسی رقمی درباره قاچاق سوخت عنوان می‌کند، براساس حدس و گمان است. 

به گزارش شانا، وزیر نفت در حاشیه این مراسم از طرح "یوز" و کلینیک تخصصی حیوانات آسیب دیده پارک پردیسان بازدید کرد. 
کد خبر 239105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =