کاهش سالانه 120 هزار تن کربن

اجرای طرح جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده با تاکسی تمام گازسوز با پیمایش بالا، به طور میانیگن سالانه 120 هزار تن از انتشار کربن می کاهد.

به گزارش خبرنگار شانا، این طرح که از طرحهای بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه سال 93 کل کشور است با هدف کاهش مصرف بنزین و افزایش بازدهی و پیمایش تاکسیها از طریق جایگزینی 140 هزار تاکسی جدید تمام گازسوز با پیمایش بالا (مشتمل بر تاکسی صندوقدار و تاکسی ون) با تاکسیهای فرسوده موجود اعم از بنزینی و یا دوگانه سوز، پارسال در شورای اقتصاد تصویب شد.

طرح جایگزینی 140 هزار دستگاه تاکسی فرسوده با تاکسیهای تمام گازسوز با پیمایش بالا (بیش از 400 کیلومتر پیمایش با یکبار سوخت‌گیری) و اسقاط همان تعداد تاکسی فرسوده فعال در ناوگان، مشتمل بر 60 هزار دستگاه تاکسی تمام گازسوز ون و 80 هزار دستگاه تاکسی تمام گازسوز سدان است.

حجم کل سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای این طرح در مدت اجرای 8 سال آن، 635 میلیون دلار است که با اجرای این طرح، به طور متوسط سالانه صرفه جویی 511 میلیون لیتری بنزین و کاهش 120 هزار تنی انتشار کربن را خواهیم داشت.

این طرح در طول عمر مفید 10 ساله خود سبب 5.11 میلیارد لیتر صرفه جویی انرژی و 1.2 میلیون تن کاهش انتشار کربن می شود.

مبنای پرداخت سالیانه به شهرداریها، اتحادیه تاکسیرانی شهری و اتحادیه تعاونی‌های تاکسی رانی سراسر کشور به ازای تحقق هر کیلومتر پیمایش 1.1 سنت دلار (معادل یارانه 57 سی سی بنزین در کشور) برای تاکسیهای صندوقدار (سدان) پایه گازسوز با پیمایش بالا و 1.55 سنت دلار (معادل یارانه 78 سی سی بنزین در کشور) برای تاکسیهای ون تمام گازسوز با پیمایش بالا در سقفهای مقرر خواهد بود.


کد خبر 239108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =