سقوط قیمت نفت هنوز تاثیری بر بودجه آذربایجان نداشته است

وزیر دارایی آذربایجان تاکید کرد که کشورش حتی با وجود ادامه روند سقوط قیمت نفت، نیازی به اصلاح بودجه سال 2015 خود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری «آذر نیوز»، «سمیر شریف‌اف»، دوشنبه (31 فروردین ماه 94) با تاکید بر آنکه آذربایجان حتی با وجود سقوط قیمت نفت نیازی به اصلاح قانون بودجه سال 2015 خود ندارد، گفت: حوزه‌های خاصی در قانون بودجه وجود دارند که می‌تواند تغییراتی را در آنها اعمال کرد. اما ما در حال حاضر نیازی به انجام این تغییرات نمی‌بینیم.

این در حالی است که بودجه سال 2015 دولت آذربایجان که نوامبر 2014 به تصویب رسید، قیمت هر بشکه نفت برای سال جاری میلادی را 90 دلار در نظر گرفته است.

بر این اساس، درآمدها و هزینه‌های جمهوری آذربایجان در بودجه سال 2015 به ترتیب 19.4 میلیارد منات و 21 میلیارد منات پیش‌بینی شده‌اند. همچنین انتظار می‌رود، کسری بودجه آذربایجان به 2.8 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برسد.

وزیر دارایی آذربایجان در این خصوص گفت: در زمان تنظیم بودجه سال 2015، ما قیمت نفت را 90 دلار در هر بشکه پیش‌بینی کردیم اما بعد از سقوط قیمت‌ها، مشخص شد که این رقم، بالا بوده است. قطعا این مسئله در درآمدهای بودجه تاثیر می‌گذارد. اما آسیب‌های مستقیم آن به بودجه کشور چندان بزرگ نیست.

شریف‌اف همچنین با اذعان به آنکه افت قیمت نفت در بازارهای جهانی، تاثیرات منفی بر شرایط مالی آذربایجان داشته است، گفت: دولت اقداماتی را برای رویارویی با کاهش درآمدهای نفتی در نظر گرفته است و برای استفاده بهینه از بودجه برنامه ریزی کرده ایم.

جمهوری آذربایجان بعد از روسیه و قزاقستان، سومین تولید کننده بزرگ عضو اتحاد شوروی سابق است و نفت و گاز 95 درصد از کل صادرات این کشور و 65 درصد از درآمدهای آن را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 239113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =