۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۳
  • کد خبر: 239154
چین و پاکستان قرارداد گازی امضا کردند

چین یک توافقنامه اولیه با پاکستان برای ساخت بخش پاکستانی خط لوله واردات گاز از ایران امضا کرد.

به گزارش شبکه خبری پرس تی وی، چین یک توافقنامه اولیه با پاکستان برای ساخت خط لوله حیاتی واردات گاز این کشور از ایران امضا کرده است.

این توافقنامه در جریان سفر ژی جیپینگ، رئیس جمهوری چین به شهر اسلام آباد امضا شده است.

ساخت این خط لوله از بندر جنوبی گوادر تا منطقه نواب شاه در جنوب غرب پاکستان آغاز می شود.

این خط لوله پس از لغو تحریمهای آمریکا علیه ایران، تا مرز این کشور امتداد خواهد یافت.

این پروژه هم اکنون به طور رسمی راه را برای ازسرگیری برنامه صادرات گاز ایران به پاکستان (پروژه ای که سالها با تاخیر روبرو بوده است) هموار کرده است.

خط لوله گازی ایران-پاکستان موسوم به خط لوله صلح برای ترانزیت گاز از هاب انرژی عسلویه ایران به پاکستان طراحی شده است؛ ایران هم اکنون این خط لوله را تا مرز با همسایه شرقی خود کشیده؛ اما اسلام آباد تاکنون در ساخت بخش پاکستانی خود که بنا بر آنچه که مقامهای این کشور می گویند دلیل آن نبود منابع مالی است، ناکام بوده است.

توافقنامه گازی میان پاکستان و روسیه بخشی از بسته توافقهای اقتصادی بوده است که رئیس جمهوری چین روز دوشنبه (31 فروردین ماه) با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان امضا کرده است.

ارزش کلی این بسته حدود 45 میلیاد دلار گزارش شده و قرار است که یک کریدور اقتصادی چین-پاکستان (سی پی یی سی) ایجاد کند.

این کریدور منطقه غرب دور چین را از مسیر کشمیر به بندر جنوب غرب گوادر پاکستان در دریای عرب متصل می کند و شامل یک پروژه بزرگ جاده ای، خطوط راه آهن، برنامه های انرژی و خطوط لوله است.

شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان نیز در گفتگو با روزنامه وال‌ استریت ژورنال در باره خط لوله گاز آی پی گفت: ما مشغول ساخت آن هستیم و روند آن نیز آغاز شده است.

 

 

کد خبر 239154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =