۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۸
  • کد خبر: 239155
هندیها به دنبال بازگشت به صنعت نفت و گاز ایران

یک مقام ارشد دولتی هند از علاقه کشورش به بازگشت دوباره و مشارکت در میدان گازی فرزاد بی ایران خبر داد.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال از دهلی نو، یک مقام ارشد دولتی هند اعلام کرد که هند موضوع بازگشت و مشارکت دوباره در یک میدان هیدروکربوری ایران را، جایی که شرکتهای ایران سرمایه گذاری کرده اند اما به دلیل تحریمهای بین المللی علیه ایران، تولید گاز از آن آغاز نشده است،  مطرح کرده است.

شرکت او ان جی سی ویداش، بازوی خارجی شرکت نفت و گاز طبیعی هند، شرکت اکتشاف نفت هند به همراه شرکتهای اویل ایندیا و ایندین اویل، حدود یکصد میلیون دلار در میدان فرزاد بی سرمایه گذاری کرده بودند.

این شرکتها در سال 2008 میلادی نفت و گاز کشف و استخراج کرده بود؛ میدان فرزاد بی دارای حدود 13 تریلیون فوت مکعب ذخایر قابل برداشت است.

یک مقام وزارت نفت و گاز هند که خواست نامش فاش نشود، به وال استریت ژورنال گفت: تولید از این میدان به دلیل تحریمها علیه تهران نمی توانست آغاز شود.

دهلی نو نگرانیهای خود را درباره این سرمایه گذاریها به تهران اعلام کرده و از این کشور خواسته است تا در پی قوانین جدید اکتشافی که می تواند آن سرمایه گذاریها را در معرض خطر قرار دهد، توسعه این بلوک را دوباره به سرمایه گذاران هندی بازگرداند.

وی گفت: مقامهای ایرانی گفته اند که درخواست طرف هندی را بررسی می کنند و هم اکنون گفتگوها میان مدیران شرکتهای هندی و شرکت ملی نفت ایران آغاز خواهد شد.

گفتگوهای در سطح عالی رتبه هند و ایران که هفته گذشته برگزار شد، چند هفته پس از توافق اولیه ایران با قدرتهای غرب درباره برنامه هسته ای تهران اتفاق افتاده است.

دی کی صراف، رئیس شرکت او ان جی سی گفت که گفتگوها درباره این موضوع با هدف راضی نگه داشتن دو طرف بوده است.

این مقام هندی اعلام کرد: به عنوان بخشی از گفتگوها، دهلی نو همچنین درباره طرح معلق خط لوله گازی ایران-پاکستان-هند گفتگو کرده است.

وی افزود: مقامهای ایرانی همچنین اصرار داشته اند که هند واردات نفت خامش را از ایران  افزایش دهد.

به گزارش اکانومیک تایمز، منابع آگاه نیز اعلام کردند که علاوه بر بازگشت هند به میدان فرزاد بی، گفتگو با طرف ایرانی روی پروژه های پتروشیمی بخصوص در منطقه اقتصادی ویژه ایران (پارس) و بندر چابهار واقع در جنوب شرق ایران متمرکز بود.

هند، بزرگترین مشتری نفت ایران پس از چین به شمار می رود،  این در حالی است که واردات نفت هند از ایران زیر فشارهای غرب، بسیار کم شده است. سطح واردات نفت هند از ایران در سالهای ٢٠١٠ و ٢٠١١ نزدیک به ٣٧٠ هزار بشکه در روز بود که زیر فشار تحریمهای بین المللی به ٢٢٠ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

کد خبر 239155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =