۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
  • کد خبر: 239263
راهبرد دولت، تقویت تولید است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نخستین راهبرد خود را بر تقویت توان تولید در کشور قرار داده و معتقدیم که بدون رفع موانع تولید، فقر و بیکاری از کشور رخت برنخواهد بست.

به گزارش شانا، علی طیب نیا در نشست شورای اداری استان کرمانشاه که با حضور معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی، استاندار، نمایندگان مجلس، فعالان بخش اقتصادی و مدیران دستگاههای اجرایی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: دولت امسال را به نام سال «رونق» نامگذاری کرده و همه سیاستهای خود از جمله سیاستهای پولی و بانکی را بر این مبنا قرار داده است لذا ما بر این باور هستیم که باید منابع بانکها را متوجه تولید کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این که اقتصاد وابسته به نفت  سبب می شود تا بیشترین لطمه به تولید وارد شود، اظهار کرد: انتظار دشمنان از این که با تحریمها می توانند باعث ایجاد هیجانات اجتماعی در ایران شوند تحقق نیافت و امروز دولت در پی آن است که سهم منابع درآمدهای نفتی که دشمنان با تحریمها آن را هدفگیری کرده بودند در توسعه و اقتصاد کشور محدود کند.

طیب نیا  تصریح کرد: تقویت بخش خصوصی کشور مهمترین رویکرد دولت  است  و احیای دوباره شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت هم پس از روی کار آمدن دولت دکتر روحانی دلیل این ادعاست.

وی گفت: تجربه کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نشان می دهد که در این کشورها بخش خصوصی فعال و نیرومندی وجود دارد و ما نیز باید از این تجربه مناسب الگوبرداری کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ریشه اصلی نابسامانی های اقتصادی کشور را به دهه 50 و هنگامی که برای نخستین بار درآمدهای نفتی در بودجه ملی گنجانده شد دانست و گفت: این رویه باعث شد تا اقتصادی ناکارآمد، دولتی و با عدم تعادل داشته باشیم و فقط در برنامه سوم توسعه بود که برای کاهش عدم تعادل اقتصادی گام هایی برداشته شد اما متاسفانه بعد از آن دوباره شاهد برقراری سیاستهای نسنجیده بودیم.

وی اظهار کرد: گرچه نفت یک نعمت خدادادی برای کشورمان محسوب می شود اما دست اندرکاران به خوبی می دانند که هربار درآمدهای نفتی کاهش می یابد تازه متوجه می شوند که نفت برای ما نه تنها نعمت، بلکه نقمت است.

وی بزرگتر شدن بدنه دولت، وابستگی اقتصادی به دلارهای نفتی، افزایش حجم واردات، رکود صادرات و تولید را از عمده دستاوردهای اتکای اقتصادی به درآمدهای نفتی بیان کرد و گفت: در شرایط تحریم ها نیز به دلیل نبود تعادل میان سیاستهای اقتصادی داخلی و خارجی باز هم بر دامنه وابستگی ما به درآمدهای نفتی افزوده شد و در چنین شرایطی بود که فشارهایی که بر درآمدهای نفتی ما وارد شد آثار سوء خود را بر نظام بانکی گذاشت و امکان بهره گیری از این منابع را از ما سلب کرد تا جایی که رشد اقتصاد ایران برای دو سال پیاپی منفی شد و 10 درصد از حجم تولید و 20 درصد از درآمدهای ملی ما را کاهش داد.

وی گفت: در چنین شرایطی اعمال سیاستهای انقباضی به رکود و سیاستهای انبساطی به تورم دامن می زند.

 

کد خبر 239263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =