۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
  • کد خبر: 239303

رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با اشاره به جذابیت میادین نفتی ایران برای شرکت های بین المللی، گفت: براساس فرمول شناوری که در قراردادهای جدید نفتی ایران اعمال می شود، شرایط قرارداد و سود، متناسب با نوع میدان و درجه ریسک تغییر می کند.

به گزارش گروه تلکس شانا، مهدی حسینی در گفتگو با ایرنا، اظهار داشت: از آنجا که توسعه میادین خلیج فارس به دلیل اینکه زودتر به تولید می رسند در اولویت قرار خواهند داشت، بنابراین در قراردادهای جدید نفتی ایران، مشوق و سود بیشتری برای توسعه میادین دارای ریسک بالا در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: برای توسعه میادین با هزینه و ریسک بالا، مشوق هایی در نظر گرفته ایم و در صورتی که شرکتی تمایل داشته باشد که این ریسک بالا را بپذیرد، می تواند در این مناطق مشغول کار شود.

وی اضافه کرد: مشوق های ما متناسب با ریسک و هزینه اختصاص می یابد و بدین ترتیب میادین دارای ریسک بالا، در صورت موفقیت سود بیشتری نیز می گیرند.

رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی اظهار داشت: مدل جدید قراردادهای نفتی ایران، یک مدل دارای چارچوب مشخص است که در آن فرمول شناور اعمال می شود.

حسینی تصریح کرد: براساس این فرمول شناور، شرایط قرارداد و سود در نظر گرفته شده، متناسب با نوع میدان و درجه ریسک تغییر می کند.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو خاطرنشان کرد: با توجه به اولویت توسعه میادین مشترک، ما در این قراردادها، مشوق هایی را نیز برای توسعه میادین مشترک در خلیج فارس در نظر گرفته ایم.

وی پیش از این به ایرنا گفته بود: کاهش قیمت جهانی نفت، جذابیت سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران را افزایش داده است.

وی خاطرنشان کرده بود که فرصت های بسیاری برای سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران وجود دارد و هزینه تولید نفت در ایران نسبت به آمریکا و بسیاری دیگر از کشورها، بسیار پایین تر است.

رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران، افزوده بود: در آمریکا و برخی کشورها، سرمایه گذاری در صنعت نفت دارای ریسک بسیار زیادی است، اما در ایران ریسک های بالایی در این بخش وجود ندارد.

قرار است در کنفرانس بین المللی لندن که در سپتامبر سال جاری با حضور شرکت های بزرگ بین المللی برگزار می شود از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران رونمایی شود.

کد خبر 239303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =