آنالیز مستمر آلاینده های هوا در اطراف پمپ بنزینها و تونلهای شهر تهران

آنالیز مستمر آلاینده های هوا در اطراف پمپ بنزینها و تونلهای شهر تهران به دلیل اهمیت پایش این دسته آلاینده ها در هوای محیط، توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام می شود.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار شانا، درباره اندازه گیری ترکیبات آلی فرار در هوا علاوه بر سنجش سوخت مایع، گفت: گرچه این موضوع در مصوبه دولت مطرح نشده، ولی به خاطر اهمیت پایش این دسته آلاینده ها در هوای محیط و تاثیرات مخربشان بر سلامت انسان، آنالیز آلاینده های هوا (BTEX) در پمپ بنزینها، برخی میدانها و تونلهای شهر تهران به موازات آنالیز سوخت در تهران انجام شده است.

شینا انصاری افزود: در صورت فراهم شدن امکانات در سایر کلانشهرها اندازه گیری غلظت بنزن، اتیل بنزن، تولوئن و زایلن، همچنین مقایسه روند تغییرات این آلاینده ها در هوای محیط با هدف تکمیل بررسیها در خصوص کیفیت سوخت مصرفی و پیگیری راهکارهای اجرایی مدیریتی برای مناطق دارای تراکم و انباشت آلاینده ها صورت خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) که در تصویب نامه اخیر دولت به عنوان یکی از راهکارهای موثر در کاهش آلودگی هوا مورد تاکید قرار گرفته است، می‌تواند کمک موثری برای کاهش میزان آلودگیهای منتشره در این جایگاه ها باشد.

به گزارش شانا، به منظور پایش و اندازه گیری کیفیت سوخت در کلانشهرهای کشور دستگاههای دقیق سنجش پارامترهای هیدروکربنهای نفتی وجود دارد و طبق مصوبه هیئت دولت، دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست هر سه ماه یکبار و در ٨ کلانشهر کشور، کیفیت سوخت را بررسی می‌کند.

شایان ذکر است، براساس طبقه بندی آژانس تحقیقات سرطان (IARC) و چندین موسسه از جمله انجمن تحقیقات سرطان دنیا، آلاینده هایی همچون بنزن در هوای محیط دارای درجه سرطانزایی یک و عامل سرطان خون (لوسمی) معرفی شده است و دوره پنهانی سرطان خون به طور معمول ۵ تا ۱۵ سال بعد از اولین تماس روی می‌دهد.

کد خبر 239304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =