روزنامه هندو دیروز (جمعه) اعلام کرد که ایران قاطعانه از چارچوب برنامه چین در سازماندهی یک توسعه اقتصادی چند ملیتی حمایت کرد و برای متصل شدن به این کشور از طریق پروژه پیشنهادی احداث خط لوله گاز طبیعی به پاکستان، علاقه مندی خود را نشان داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا از این روزنامه انگلیسی زبان هندی، علی اصغر خاجی سفیر ایران در چین به روزنامه مورنینگ پست هنگ کنگ، گفت: فکر نمی کنم ادامه این خط لوله تا چین از طریق پاکستان خیلی دور باشد. این چیزی است که به نفع هر سه کشور ایران، چین و پاکستان است.

این روزنامه به نقل از پرس تی.وی نوشت، چین در طول بازدید شی جینپینگ رییس جمهوری چین از پاکستان، یک قرارداد مقدماتی برای احداث خط لوله از بندر گوادر به نوابشاه واقع در جنوب غربی پاکستان امضا کرده است. گوادر نقطه شروع کریدور اقتصادی چین - پاکستان است. این کریدور در استان زینجیانگ چین که خود یک قطب انرژی محسوب می شود، به پایان می رسد. گاز وارداتی چین از آسیای مرکزی وارد این استان شده و از آنجا به صنایع چین منتقل می شود.

تحلیلگران می گویند، تداوم خط لوله ایران - پاکستان به چین، ضربه ای به هند خواهد بود که در سال 1995 برای احداث خط لوله ایران - پاکستان - هند پیشگام شده بود. ایران، هند را به خاطر رها کردن این پروژه در سال 2009 تحت فشارهای آمریکا، سرزنش کرده است.

کد خبر 239305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =