۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
  • کد خبر: 239342
80 هزار خودرو سنگین از رده خارج می شود

80 هزار دستگاه وسیله نقلیه سنگین امسال از رده خارج می شود.

به گزارش شانا به نقل ازایرنا، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان این که در گذشته ساز و کار مشخصی در خصوص خروج خودروهای فرسوده وجود نداشت، افزود: در 10 سال گذشته تنها سه درصد این خودروها از رده خارج شده بود اما با مصوبه دولت در اسفندماه پارسال  ( در زمینه معادل سازی گواهی اسقاط خودرهای سنگین) روند خروج خودروهای فرسوده شتاب بی شتریه خود گرفت.

علیرضا فیض بخش تصریح کرد: در 10 سال گذشته تنها 6 هزار دستگاه خودروی سنگین از رده خارج شده بود، در حالی که تنها در دو هفته اخیر برای از رده خارج کردن 6 هزار دستگاه خودروی سنگین ثبت نام شده است.

وی با بیان این که هم اکنون حدود 250 هزار دستگاه خودروی سنگین فرسوده در کشور وجود دارد،، اظهار کرد: انتظار می رود امسال جهش چشمگیری در   از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، رخ دهد.

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور ادامه داد: برآورد می شود امسال حدود 30 درصد خودروهای فرسوده سنگین ( معادل 80 هزار دستگاه) از رده خارج شود.

تا قبل از مصوبه سال گذشته هیئت دولت،خودروهای فرسوده سنگین با قیمت  پایینی خریداری و از رده خارج می شد که کاهش استقبال مالکان آنها برای اسقاط در پی داشت.

بر این اساس،با هدف شفاف سازی روند اسقاط خودروهای فرسوده، به پیشنهاد معاونت اجرایی رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیئت وزیران میزان معادل سازی تعداد گواهی اسقاط خودروهای فرسوده با کاربریهای مختلف را تصویب کرد، با مصوبه هیئت وزیران، هر تاکسی فرسوده دارای دو گواهی اسقاط، ون نوعm1 دارای سه گواهی اسقاط، مینی بوس و ون نوعm2 دارای چهار گواهی اسقاط و اتوبوس دارای 12 گواهی اسقاط است.

همچنین کامیونت دو تا 6 تن دارای سه گواهی اسقاط، کامیون سبک 6 تا 10 تن دارای پنج گواهی اسقاط، کامیون متوسط 10 تا 26 تن دارای 10 گواهی اسقاط، کامیون سنگین 26 تن و بالاتر دارای 12 گواهی اسقاط و کامیون کشنده دارای 14 گواهی اسقاط است.

براساس این مصوبه، با توجه به نیاز چهار گواهی اسقاط به طور میانگین برای هر خودرو  وارداتی و طبق این مصوبه، هر کامیون سنگین 26 تن و بالاتر، دارای 12 گواهی اسقاط است که برای واردات سه خودرو وارداتی مورد نیاز است.

کد خبر 239342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =