۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
  • کد خبر: 239365

قطعاً اگر تحریم‌ها لغو شود ایران با قدرت بیشتری در اوپک به سهم خواهی می‌پردازد.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه ایران، چند سالی است که سایه تحریم‌های بی‌رحمانه غرب علیه ایران بر تمام بخش‌های اقتصادی کشور سنگینی می‌کند و ایران برای کم اثر کردن این تحریم‌ها تمام تلاش خود را به کار بسته اما شدت این تحریم‌های نفتی و بانکی به‌اندازه‌ای است که با وجود تمام این تلاش‌ها پویایی و نشاط اقتصاد تا حدی دچار رکود شد.

البته ظرفیت‌های بالقوه ایران در این بحبوحه کمک بسیاری به حیات اقتصاد کشور کرد به طوری که اگر این تحریم‌ها بر هر کشور دیگری تحمیل می‌شد اکنون اقتصادش فلج بود. اما خوشبختانه در طول این مدت این ظرفیت‌ها به کمک ایران آمدند و نگذاشتند اقتصاد از پا بیفتد.

کند شدن توسعه طرح‌ها در اغلب بخش‌های اقتصاد بخصوص در صنعت نفت یکی از همین فشارهای ناشی از تحریم بود که هرچند سرعت پیشرفت طرح‌ها را کم کرد اما نتوانست پروژه‌ها را متوقف کند.

به عبارت دیگر در این سال‌ها پروژه‌های چند ماهه کشور به سبب کمبود منابع و تکنولوژی به چند ساله تبدیل شدند اما متوقف نشدند. این روند ادامه یافت تا اینکه دولت یازدهم بر سر کار آمد.

این دولت از همان ابتدا مبنای کار خود را بر بهبود روابط با کشورهای قدرتمند جهانی و تلاش برای لغو تحریم‌ها استوار کرد که اکنون این تلاش بی‌وقفه در حال به بار نشستن است.

اخیراً ایران بعد از یک سال و اندی مذاکره با گروه 1+5 موفق به امضای بیانیه‌ای هسته‌ای شده که می‌توان از آن به عنوان گام‌های نهایی مذاکرات یاد کرد. ایران در یک قدمی توافقی به سر می‌برد که در صورت محقق شدن آن تحریم‌ها لغو و امکان حضور دوباره سرمایه گذاران در ایران و افزایش حجم صادرات نفت فراهم خواهد شد.

اکنون با چشم انداز روشنی که برای آینده صنعت نفت کشور ترسیم شده است بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بین‌المللی مشتاق حضور مجدد در این صنعت شده‌اند.

از این رو هر روز تعدادی از این شرکت‌ها به ایران پیشنهاد همکاری مجدد به محض لغو تحریم‌ها می‌دهند. از این رو اگر تحریم‌ها مطابق با بیانیه سوئیس در تیرماه امسال لغو شود سرمایه گذاران و دانش فنی آن‌ها به حوزه نفت و گاز کشور ورود خواهد کرد. که سرعت پیشرفت پروژه‌ها به سبب تبحر و بهره‌‌گیری آنها از تکنولوژی‌های به روز به طور قابل توجهی بالا خواهد رفت. باید متذکر شوم که در دنیای رقابتی کنونی، زمان یکی از گزینه‌های مهم و حیاتی به شمار می‌رود که ما باید به آن توجه بیشتری کنیم.

در کنار آنچه گفته شد سهم و جایگاه ایران در بازار انرژی نیز با لغو تحریم‌ها بهبود خواهد یافت. بی‌شک سهم هر کشور نفتی در بازار جهانی نفت یکی از مهمترین مؤلفه‌های توان چانه‌زنی آن کشور در جهان است که ما برای به دست آوردن مجدد سهم خود کوتاه نخواهیم آمد. قطعاً اگر تحریم‌ها لغو شود ایران با قدرت بیشتری در اوپک به سهم خواهی می‌پردازد.

همچنین با لغو تحریم‌ها و توسعه تکنولوژی داخلی و دستیابی ایران به برخی از فناوری‌ها و تخصص‌ها کمک شایانی به اقتصاد کشور می‌شود. به طوری که اگر روابط بین‌الملل ایران تقویت شود ایران می‌تواند در بسیاری از کشورهای نفتی قسمتی از فعالیت‌های نفتی آن کشور را به خود اختصاص دهد.

به عنوان مثال ما اکنون در صنعت حفاری موفق هستیم و این تخصص می‌تواند بعد از تحریم‌ها برای ما درآمدزایی کند. از این رو به جرأت می‌توان گفت که اگر تحریم‌ها لغو شود تغییرات شگرفی در کشور رخ خواهد داد و اکنون مسئولیت ما این است که تا رسیدن به این توافق هسته‌ای برای فرصت‌های بعد از تحریم زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

حسن مرادی
استاد دانشگاه تهران


کد خبر 239365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =