۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
  • کد خبر: 239366

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
هراس بازگشت به فضای رکود فرسایشی
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 28 واحدی ( معادل
04/ 0 درصد) مواجه شد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، با توجه به رکود طولانی‌مدت بورس تهران (از دی‌ماه 92 تا پایان سال 93)، فعالان بازار هراس برگشت دوباره به آن دوران را دارند که بر شدت موج فروش می‌افزاید.

پس از رشد 13 درصدی شاخص در نیمه نخست فروردین، ابهامات موجود در بیانیه لوزان (درخصوص نحوه رفع تحریم‌ها)، موجب قرار گرفتن بازار در مسیر نزولی شد. در این شرایط، اخبار منتشرشده از فضای مذاکرات اخیر (پایان هفته گذشته) تا حدودی مثبت ارزیابی می‌شود، همچنین بر‌اساس گفته مقامات رسمی کاهش سود بانکی حتمی است.

با این حال، بدون اقدامات عملی نمی‌توان انتظار رشد قیمت‌ها را فقط بر اساس خوش‌بینی‌ها داشت، هرچند ریزش قیمت‌ها نیز با توجه به مناسب بودن قیمت‌های فعلی سهام دور از انتظار است.

بازار ارز
کمرنگی تقاضا در شرایط انتظاری
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 5 تومانی به قیمت 3 هزار و 335 تومان معامله شد. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، بازار ارز در حالت انتظاری به سر می‌برد؛ طولانی شدن حالت انتظاری بازار، کاهش تقاضا و افت آرام دلار را رقم زده است.

ابهاماتی که درخصوص بیانیه لوزان در روزهای پس از انتشار این بیانیه عنوان شد (نحوه رفع تحریم‌ها از جمله موارد مورد ابهام است)، رشد قیمتی دلار در بازار ارز را رقم زد. در این شرایط، همراه با نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات هسته‌ای از اوایل هفته گذشته، شرایط انتظاری و به دنبال آن سکون در بازار ارز مشاهده می‌شود.

در ادامه، مذاکرات هسته‌ای در اواسط این هفته در نیویورک از سر گرفته می‌شود. به این ترتیب، انتظار نوسانات شدید تا منتشر شدن اخباری از مذاکرات همچنان کمرنگ است.

بازار سکه
سکه زیر فشار اونس طلا
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 8 هزار تومانی به قیمت 950هزار تومان معامله شد. گرچه افت قیمتی دلار بر نرخ سکه فشار اندکی وارد کرد، اما کاهش 10 دلاری قیمت طلای جهانی مهم‌ترین عامل منفی در بازار سکه بود. در این میان اما، اندازه حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) همچنان در حال افزایش است (این حباب در مقادیر بیش از 18 هزار تومان است).

در این شرایط به نظر می‌رسد بازار ارز در انتظار مذاکرات هسته‌ای، ثبات نسبی را پیش‌رو داشته باشد. اونس نیز در حالت کلی در انتظار نشست آینده فدرال‌رزرو آمریکا است که نوسانات قیمتی آن را محدود می‌کند. با این حال، امروز با توجه به ثبات نسبی در بازار ارز و تعطیلی بازار طلای جهانی، انتظار می‌رود سکه نیز تغییرات شدید قیمتی را تجربه نکند.

بازار طلای جهانی
سردرگمی معامله‌گران بازار طلا
اونس طلا با افت هفتگی 9/ 1 درصدی به قیمت 4/ 1180 دلار معامله شد. در حالی که عمده هفته، قیمت طلا در محدوده 1200 دلاری بود، در روزهای پایانی، افت قابل توجه قیمت‌ها را شاهد بودیم. رشد 4 درصدی سفارش کالاهای بادوام در آمریکا که از انتظار 7/ 0 درصدی بسیار بیشتر بود، خوش بینی به اوضاع اقتصادی آمریکا را زیاد و بر قیمت طلا فشار وارد کرد.

کارشناسان همچنین، فشار فروش سیگنال‌های تکنیکال و رکوردزنی بازارهای سهام در پایان هفته را از دیگر عوامل منفی برای طلا می‌دانند.

در این میان، انتظار برای نشست این هفته فدرال رزرو و بی نتیجه ماندن مذاکرات اخیر وزرای اقتصادی یونان و اتحادیه اروپا مهم ترین ابهامات بازارهای مالی جهانی ارزیابی می‌شوند. در نظرسنجی کیتکو، 8 نفر (از 20 کارشناس) حرکت کم‌نوسان، 6 نفر مسیر افزایشی و 6 نفر روند کاهشی را برای این هفته طلا پیش‌بینی کرده‌اند.

بازار اوراق مسکن
«تسه»ها در کمترین قیمت یکساله
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند92 (تسه9212) با افت 8/ 0درصدی به قیمت 72 هزار و 774 تومان معامله شدند که کمترین قیمت در یک سال اخیر محسوب می‌شود.

در این شرایط، رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد در حالت تعادلی، نرخ سود سپرده باید دو درصد بیشتر از تورم انتظاری باشد؛ این موضوع به همراه اظهارات دیگر مقامات رسمی، احتمال کاهش نرخ سود بانکی را در آینده‌ای نزدیک افزایش داده است.

بنابراین، انتظارات متقاضیان تسهیلات مسکن نیز تغییر کرده است. از سوی دیگر، اخبار مبنی بر افزایش احتمالی وام مسکن تا مبالغ 60 میلیون تومان نیز باعث افزایش فشار بر قیمت «تسه»ها شده است؛ به عبارت دقیق تر، در صورت تصویب، وام 60 میلیونی در قالب اوراق جدید عرضه خواهد شد که در نتیجه حالت انتظاری متقاضیان وام مسکن و به دنبال آن، کاهش تقاضای «تسه»های فعلی را سبب شده است.

بازار نفت
6 هفته صعود متوالی قیمت نفت
نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 5/ 2 درصدی برای ششمین هفته متوالی مثبت و به قیمت 15/ 57 دلار بر بشکه معامله شد. باوجود رشد 5/ 27 درصدی نفت WTI در این مدت، کارشناسان تکنیکال معتقدند هنوز فاصله تا اوج (سقف) قیمت‌ها وجود دارد و هدف بعدی را قیمت‌های 65-61 دلاری می‌دانند.

تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل آمریکا برای بیستمین هفته متوالی کاهش یافتند (افت 31 موردی در هفته منتهی به 17 آوریل).

به گزارش رویترز، تعداد قراردادهای بلند (انتظار افزایش قیمت) در بازار آتی به بیشترین مقدار از جولای 2014 رسیده که نشانه‌ای است بر پایان دوران ریزش قیمت نفت که حدود 10 ماه پیش شروع شد. با این حال، در نظرسنجی هفتگی بلومبرگ، 46 درصد کارشناسان (از 89 نفر) کاهش قیمت نفت را برای این هفته پیش‌بینی کرده‌اند و فقط 11 نفر رشد قیمتی را انتظار دارند.

کد خبر 239366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =