۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
  • کد خبر: 239368
افزایش همکاریهای زیست محیطی ایران و ایتالیا

در دیدار وزیر محیط زیست ایتالیا و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان، بر افزایش همکاریهای زیست محیطی بین دو کشور تاکید شد.

به گزارش شانا، جان لوکا گالتی وزیر محیط زیست ایتالیا، روز گذشته با معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان دیدار و در خصوص مسائل محیط زیست گفتگو کرد.

ابتکار ضمن یادآوری مباحث مطرح شده پیرامون معضلات محیط زیست ایران، زمینه های همکاری و توانمندیها و ظرفیتهای دو طرف در دیدار قبلی، گفت: این دیدار باید منجر به بررسی جزییات دقیق‌تر و فراهم آوردن زمینه های لازم برای برداشتن گامهای اجرایی همکاری و تبادل تجربیات و دانش محیط زیستی در قالب تفاهمنامه منعقد شده میان دو کشور در این زمینه شود.

وی افزود: دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان برای ایران بسیار با اهمیت است به ویژه محیط زیست دریای خزر به دلیل بسته بودن دریا، دچار چالشهای بسیاری است، از همین رو کنوانسیون تهران یا خزر با عضویت و مشارکت کشورهای حاشیه خزر شکل گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کنوانسیونهای تهران در حوزه خزر و کویت در خلیج فارس، تصریح کرد: همکاری دو طرف ( ایران و ایتالیا) می‌تواند در قالب این کنوانسیونها یا در قالب همکاریهای دوجانبه صورت گیرد.

ابتکار با اعلام  اینکه ایران به ویژه در خلیج فارس یکی از مهمترین تولید کنندگان نفت و گاز محسوب می‌شود، گفت: البته در همجواری این مناطق مثل همجواری پارس جنوبی که از مهمترین پروژه های جهانی در حوزه انرژی است، پارک ملی نایبند و جنگلهای مانگرو را داریم که کاملا مورد حفاظت قرار می‌گیرد،البته این کار بسیار سختی است که بخواهیم کنار چنین مجموعه های عظیمی از آثار طبیعی بسیار ارزشمندمان به بهترین نحو حفاظت کنیم.

تاثیر تغییرات اقلیم بر بحران منطقه‌ای گرد و غبار در غرب آسیا

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تغییرات اقلیم در غرب آسیا، تاثیر و عوارض شدیدی داشته به ویژه گرد و غبارها ناشی از این پدیده است که کشورهای غرب آسیا مثل عربستان و به تاثیر از آنها ایران را درگیر خود کرده و به بحرانی منطقه‌ای تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در واقع گروهی از کشورهای غرب آسیا تحت تاثیر پدیده گرم شدن زمین، افزایش خشکی و دما و کاهش بارندگی با تجربه سختی به نام طوفانهای گرد و غبار مواجه شده‌اند به گونه‌ای که ایران تا دهه پیش به جزو بلوچستان با چنین پدیده‌ای، در این سطح و وسعت که حتی تهران را نیز درگیر کند، مواجه نشده بود.

ابتکار افزود: ایران علاقمند است با سازمان اروپایی محیط زیست نیز همکاری داشته باشد و امیدواریم ایتالیا به ایران در زمینه کمک کند.


کد خبر 239368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =