تولید 48 میلیون متر مکعب گاز در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی

مجری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است تا پایان امسال 28 و 20 میلیون متر مکعب گاز به ترتیب از دریا و فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی در پالایشگاه این فاز فرآورش شود.

حسن بویری در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به آمادگی تولید گاز در سکوهای دریایی فازهای 17A و 18A اظهار داشت: امسال تمرکز ما بر اجرای تعهدهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عنوان پیمانکار اجرایی بخش خشکی پروژه مبنی بر راه اندازی بخش دوم این پالایشگاه است.

وی با اشاره به انجام مراحل تکمیلی بهره برداری از سکوهای فاز 18 گفت: انتقال گاز تولیدی این حوزه مخزنی از طریق خط لوله منوط به اجرای بخشهای باقیمانده پالایشگاه این فاز خواهد بود که همسو با این هدف، شرکتهای مدیریت طرحهای صنعتی ایران (IPMI) و پیمانکاری عمومی ایران (IGC) ماموریت دارند تا در زمانبندی تعیین شده وزارت نفت، تعهدهای خود را مطابق سرعت و کیفیت مورد نظر کارفرما انجام دهند.

مجری فاز 17 و 18 پارس جنوبی گفت: تاکنون دو ردیف شیرین سازی گاز پالایشگاه فازهای 17 و 18 از سوی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) راه اندازی شده است و اکنون اجرای شرح کار ایدرو در حوزه های تامین کالا و نصب تجهیزات برای راه اندازی نهایی طرح و ایجاد یکپارچگی در تاسیسات دریافت و فرآورش گاز مورد تمرکز قرار گرفته است.

به گزارش شانا، علی اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پیش از این از جایگزینی موقت دو سکوی فاز ١٤ با سکوهای اقماری فازهای ١٧ و ١٨ میدان مشترک گازی پارس جنوبی خبر داد بود.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، ساخت و نصب دو سکوی اقماری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی باید تا نیمه نخست سال ٩٤ به پایان می رسید.

هم اکنون اسکلت سکوهای اقماری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی در شرکت صدرا ساخته و عمده سفارشهای کالای این پروژه نیز انجام شده است؛ ضمن آن که عملیات حفاری در دو سکوی اقماری فازهای ١٧ و ١٨ میدان گازی پارس جنوبی نیز با فعالیت دو دستگاه دکل هم اکنون در حال اجراست.

توسعه‌ فازهای‌ ١٧ و ١٨ میدان‌ گازی‌ پارس‌ جنوبی‌ به‌ منظور تولید روزانه‌ ٥٠ میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی‌، ٨٠ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ و ٤٠٠ تن‌ گوگرد و تولید سالانه‌ یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ و ١,٠٥ میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ انجام می شود.

مراحل توسعه ٢ بخش خشکی و دریایی این پروژه از جانب کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی در حال اجراست. پیمانکاران طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و شرکت مهندسی و ساخت صنایع نفت و صدرا هستند.

کد خبر 239372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =