همکاریهای گازی ایران و بلغارستان از طریق خط لوله نابوکو

هاب گازی بلغارستان که توسط نخست وزیر این کشور مطرح شده است، می‌تواند با کمک جمهوری اسلامی ایران و با استفاده از خط لوله گازی نابوکو به مرحله اجرا درآمده و به بهره برداری برسد.

به گزارش شانا، عبداله نوروزی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان با حضور در کاخ نخست وزیری این کشور با بویکو بوریسف، نخست وزیر جمهوری بلغارستان دیدار کرد.

در این دیدار که در یک فضای صمیمی برگزار شد تومیسلاو دونچف، معاون نخست وزیر در امور مربوط به صندوقهای اروپایی، دانیل میتف، وزیر امورخارجه و خانم تمنوژکا پتکوا، وزیر انرژی جمهوری بلغارستان نیز حضور داشتند.

در ابتدای این دیدار عبداله نوروزی با اشاره به گذشته روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان گفت: طی دو سال گذشته به دلیل عدم ثبات دولتها در بلغارستان 4 دولت تغییر کرد، اما امیدواریم بتوانیم با کمک دولت فعلی موضوع گسترش روابط و توسعه همکاریهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را دنبال کنیم.

وی با اشاره به بسته اقتصادی که شامل توسعه همکاریها در بخشهای انرژی، توسعه صنعت حمل و نقل بویژه حمل و نقل هوایی، توسعه همکاریهای ریلی، توسعه همکاریهای بندری و دریایی، توسعه صنعت توریسم و گردشگری، همچنین همکاری در زمینه توسعه ناوگان هوایی مسافری و باری، تصریح کرد: بیش از دو سال است این بسته اقتصادی را پیگیری می‌کنیم، اما به دلیل عدم ثبات دولتها نتوانسته‌ایم در این زمینه به نتایج قابل قبولی برسیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به همکاریهای گازی بین دو کشور اشاره و عنوان کرد: با توجه به ایده تشکیل هاب گازی در بلغارستان که توسط بویکو بوریسف، نخست وزیر بلغارستان مطرح شده است، این پروژه می‌تواند با کمک جمهوری اسلامی ایران و با استفاده از خط لوله گازی نابوکو به مرحله اجرا رسیده و به بهره برداری برسد.

بنابراین گزارش، بویکو بوریسف نخست وزیر بلغارستان ضمن استقبال از ایده های مطرح شده با اشاره به حضور برخی از اعضای دولت خود در این جلسه که بخش اجرایی این ایده ها خواهند بود، گفت: روابط جمهوری بلغارستان و جمهوری اسلامی ایران دارای پیشینه تاریخی بسیار مثبت است که با همکاری یکدیگر تلاش می‌کنیم روابط استراتژیک گذشته را هر چه سریعتر احیا کنیم.

وی در این دیدار از وزیران خود خواست که یادداشت تفاهم، موافقتنامه و هر آنچه را که برای احیای روابط و توسعه آن مورد نیاز است را آماده و در دستور کار قرار دهند.

کد خبر 239373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =