اقتصاد نفتی فرصت خلاقیت را از جوانان سلب می‌کند

اقتصاد دولتی و نفتی، فرصت خلاقیت، اشتغال و ارزش آفرینی را از جوانان گرفته و با سلب فرصتهای آنان، مشکلات بسیاری ایجاد کرد.

به گزارش شانا، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: اقتصاد دانش بنیان محدود به فناوریها نیست، چراکه بخش عظیمی از این اقتصاد با فناوریهای میانه و سطح پایین شکل می‌گیرد، بنابراین در ایجاد اشتغال برای بخش عمده‌ای از نیروی کار کشور، ایفاگر نقش مهم و بسزایی است.

سورنا ستاری با تاکید بر توانمندیهای جوانان کشور، افزود: متاسفانه اقتصاد دولتی و نفتی، فرصت خلاقیت، اشتغال و ارزش آفرینی را از جوانان گرفت و با سلب فرصتهای آنان، مشکلات بسیاری ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: اکنون زمان آن است که با فرصت دادن به جوانان و اعتماد به آنان، زمینه برای اشتغال و ایجاد ارزش افزوده بر مبنای اقتصادی که به تفکر و نیروی انسانی اهمیت می‌دهد، فراهم شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به این‌که نباید فرصت تجربه و ریسک درست از جوانان سلب شود، آموزش و تعیین مسیر نادرست برای جوانان و قشر دانشگاهی را از معضلات عمده اشتغال کشو عنوان کرد و افزود: پایه اصلی اقتصاد دانش بنیان نیروی انسانی جوان و ایجاد ارزش افزوده از محل فروش فناوری است، بنابراین تغییر رویکرد و توجه به جوانان بر پایه این اقتصاد باید در دستور کار همه نهادها قرار بگیرد.

ستاری با اشاره به رشد قابل توجه شرکتهای دانش بنیان، عنوان کرد: اقصاد دانش بنیان صرفا به این معنا نیست که استاد دانشگاه یا پژوهشگر شرکت دانش بنیان تاسیس کند، بلکه سایر اقشار جامعه را در بر می‌گیرد و اقشاری که می‌توانند زمینه‌ساز گسترش اقتصاد دانش بنیان باشند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این که اقتصاد دانش بنیان براساس ارزش‌گذاری تفکر و نیروی انسانی شکل می‌گیرد، ادامه داد: در این اقتصاد، نگاه مناسب و خلاقانه به هریک از مشکلات کشور، می‌تواند زمینه ساز اشتغال باشد.

به گزارش معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، ستاری با بیان این‌که تجاری‌سازی محصولات فناورانه در بستر اقتصاد دانش بنیان با دخالت دولتی اتفاق نخواهد افتاد، گفت: تجاری‌سازی با وامها و تسهیلات قابل دسترس، محقق می‌شود، باید در نظر داشته باشیم که این مقوله، به معنای صرف هزینه دولتی نبوده و خارج از این چرخه، اتفاق نخواهد افتاد.

کد خبر 239432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =