در امان بودن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از افت قیمتهای نفت

بانک ملی قطر در گزارشی اعلام کرد که شاید کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (جی سی سی) از افت قیمتهای نفت در امان هستند.

به گزارش روزنامه پنینسوئلا از دوحه، بانک ملی قطر (کیو ان بی) در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (جی سی سی) شاید ازافت قیمتهای نفت در امان باشند.

بنا بر اعلام این بانک، بیشتر کشورهای عضو جی سی سی ذخیره سازیهای هنگفتی در زمان افزایش قیمت نفت ساخته اند، دوم این که، برخی کشورهای عضو مانند قطر و امارات، رشد آنها بیشتر به دلیل سرمایه گذاری بزرگ در بخش غیرهیدروکربنی بوده است و سوم این که کشورهای عضو بدهیهای عمومی پایینی دارند که این موضوع به آنها اجازه می دهد وام و قرض ارزانتر برای تامین اعتبار هرگونه کسری کوتاه مدت در بودجه هایشان بگیرند.

در نتیجه، انتظار می رود که کشورهای عضو جی سی سی با وجود افت قیمتهای نفت، در سال 2015 میلادی 3.4 درصد رشد داشته باشند.

در گزارش منتشر شده اخیر دورنمای اقتصاد جهانی صندوق بین المللی پول (آی ام اف)، انتظار می رود که رشد جهانی از رقم برآوردشده 3.4 درصد در سال 2014 میلادی تنها 3.5 درصد در سال 2015 افزایش یابد.

رشد جهانی انتظار می رود که به دلیل بازارهای نوظهور باشد.

اقتصاد جهان به تازگی تحت تاثیر دو عامل است، نخست، افت شدید قیمتهای نفت که از اواسط سال 2014 میلادی به حدود نصف کاهش یافته و این افت قیمتها بیشتر در نتیجه شوک عرضه نفت بوده است.

آمریکا پارسال 1.4 میلیون بشکه در روز شیل اویل (نفت رسی)  که بیشتر از پیش بینی ها بود به تولیدش افزود و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تصمیم گرفت که سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه ای خود را حفظ کند.

با این حال، برخی فعالان بازار انتظار داشتند که اوپک با افت تولید، بازار را دوباره متعادل کند.

دوم این که، جهشهای بزرگ در نرخ ارزها بود؛ درمیان اقتصادهای پیشرفته، یورو و ین شاهد کاهش ارزش بودند، در حالی که دلار آمریکا به شدت تقویت یافت.

جهشهای زیاد در ارزش ارزها به دلیل سیاستهای پولی مختلف در سرتاسر جهان بوده است.

تحولات در قیمتهای نفت و نرخ ارزها، پیامدهای مهم توزیعی دارد؛ افت قیمتهای نفت، درآمدها را از کشورهای صادرکننده نفت به کشورهای واردکننده نفت انتقال داده است.

تحولات نرخ ارزها نیز تمایل دارند که از کشورهایی با ارزهای قوی به کشورهایی با ارزهای ضعیف حرکت کنند.

پیامدهای توزیعی این دو عامل احتمال دارد که برندگان و بازندگانی در اقتصاد جهان به وجود آورد.

انتظار می رود که منطقه یورو، بیشترین سود را از تاثیرهای توزیعی قیمتهای پایین نفت و تحولات نرخ ارزها داشته باشد؛ این منطقه، یک واردکننده انرژی است و بنابراین شاهد درآمدهای واقعی افزایش یافته به دلیل افت قیمتهای نفت خواهد بود.

همچنین افت قیمتهای نفت شاید به سود چین باشد؛ اما پول چین که توانسته است در مقابل دلار ارزش خود را حفظ کند و در مقابل بیشتر ارزهای جهانی قوی باقی بماند، به صادرات چین آسیب می رساند.

 

 

 

 

 

کد خبر 239447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =