۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
  • کد خبر: 239454

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
رکود بورس در فضای مبهم
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 332 واحدی (معادل 5/ 0 درصد) همراه شد. ابهامات و انتظارات موجود، مهم‌ترین دلایل حرکت کم‌نوسان بورس تهران محسوب می‌شوند.

در این میان، وزیر امور اقتصادی با اشاره به بالا بودن نرخ سود بانکی فعلی (موضوع جلسه سه‌شنبه شورای پول و اعتبار)، نرخ منطقی سود سپرده و تسهیلات را 18 و 20 درصد عنوان کرد. بنابراین، کاهش هرچند تدریجی نرخ بهره، می‌تواند ریسک‌پذیری سرمایه‌ها برای ورود به بورس را افزایش دهد؛ البته نظارت بر موسسات غیر‌بانکی که رقیب اخیر بازار پول و سهام محسوب می‌شوند نیز یکی دیگر از الزامات تحقق این امر است؛ در این رابطه، نظارت بانک مرکزی بر موسسات مزبور، دیروز در جلسه علنی مجلس به تصویب رسید. همچنین، شروع دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای (امروز در نیویورک) از موارد مهم مورد رصد معامله‌گران در بازار سهام خواهد بود.

بازار ارز
انگیزه پایین دلار برای افت قیمتی
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 5 تومانی به قیمت 3 هزار و 330 تومان معامله شد. به این ترتیب، با نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات هسته‌ای (امروز در نیویورک)، افت آرام دلار در فضای انتظاری مشاهده می‌شود. با این حال، بر اساس اظهارات وزیر امور اقتصادی، دولت قصد کاهش دستوری نرخ ارز را ندارد.

دکتر طیب‌نیا پایین ماندن نرخ ارز را یکی از دلایل سرکوب تولید عنوان کرد؛ به این ترتیب، عدم رشد متناسب نرخ تورم و قیمت دلار، ارزان تمام‌شدن هزینه واردات اجناس خارجی را سبب می‌شود. بنابراین، با وجود فشار ناشی از امیدواری‌های هسته‌ای، افت شدید قیمت‌ها دور از انتظار است (بر اساس بررسی‌های «دنیای اقتصاد»، میانگین فاصله قیمتی نرخ دلار مبادله‌ای و آزاد از ابتدای سال 515 تومان و برای مدت مشابه سال گذشته 570 تومان است که رشد کمتر نرخ آزاد را نشان می‌دهد).

بازار سکه
پایداری طولانی مدت حباب سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت 951 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که قیمت دلار اندکی افت را تجربه کرده و بازار طلای جهانی نیز تعطیل بود. انتظار متفاوت معامله‌گران بازار سکه از روند قیمتی بازارهای اثرگذار (با وجود افت نسبی قیمت‌های اونس طلا و ارز، معامله‌گران سکه، این افت قیمتی را پایدار نمی‌دانند) و همچنین، افزایش تقاضای سفته‌بازانه در این بازار به دنبال محدودیت‌های این نوع معامله‌گران در بازار ارز سبب مقاومت سکه در برابر ریزش قیمتی شده است.

در این شرایط، بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد بیش از دو ماه است که حباب قیمتی سکه (بالاتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) پایدار مانده است؛ این موضوع پیش از این، در سال 92 مشاهده شد که پس از فروکش کردن هیجانات شاهد بازگشت قیمت سکه به سطوح تعادلی بودیم.

بازار طلای جهانی
سردرگمی معامله‌گران بازار طلا
اونس طلا با افت هفتگی 9/ 1 درصدی به قیمت 1180 دلار معامله شد. در حالی که عمده هفته، قیمت طلا در محدوده 1200 دلاری بود، در روزهای پایانی، افت قابل توجه قیمت‌ها را شاهد بودیم. رشد 4 درصدی سفارش کالاهای بادوام در آمریکا که از انتظار 7/ 0 درصدی بسیار بیشتر بود، خوش بینی به اوضاع اقتصادی آمریکا را زیاد و بر قیمت طلا فشار وارد کرد.

کارشناسان همچنین، فشار فروش سیگنال‌های تکنیکال و رکوردزنی بازارهای سهام در پایان هفته را از دیگر عوامل منفی برای طلا می‌دانند. در این میان، انتظار برای نشست این هفته فدرال رزرو و بی نتیجه ماندن مذاکرات اخیر وزرای اقتصادی یونان و اتحادیه اروپا مهم‌ترین ابهامات بازارهای مالی جهانی ارزیابی می‌شوند. در نظرسنجی کیتکو، 8 نفر (از 20کارشناس) حرکت کم‌نوسان، 6 نفر مسیر افزایشی و 6 نفر روند کاهشی را برای این هفته طلا پیش‌بینی کرده‌اند.

بازار اوراق مسکن
رشد تقاضای «تسه»ها در قیمت‌های پایین
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد 7/ 2درصدی به قیمت 74 هزار و 711 تومان معامله شدند. با این حال، با تشکیل صف‌های خرید، آخرین قیمت معاملاتی «تسه»ها در بیشترین مقدار بازه روزانه (مثبت 5 درصد) قرار داشتند.

کاهش قیمتی «تسه»ها، همراه با انتشار اخباری مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی مشاهده شد؛ با توجه به طولانی شدن تعیین نرخ سود، این انتظار که «تسه»ها با افزایش تقاضا در قیمت‌های پایین همراه شوند، وجود داشت.

در این میان، رئیس کل بانک مرکزی و همچنین وزیر اقتصاد بر کاهش نرخ سود تاکید داشتند (وزیر اقتصاد نرخ منطقی سود سپرده و تسهیلات را 18 و 20درصد دانست)، اما به نظر می‌رسد، روند کاهشی نرخ سود بانکی تدریجی و در چند مرحله باشد. در این شرایط، احتمال کاهش نرخ سود در آینده‌ای نزدیک همچنان بر قیمت «تسه»ها فشار وارد می‌کند.

بازار نفت
6 هفته صعود متوالی قیمت نفت
نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 5/ 2 درصدی برای ششمین هفته متوالی مثبت و به قیمت 15/ 57 دلار بر بشکه معامله شد. به رغم رشد 5/ 27 درصدی نفت WTI در این مدت، کارشناسان تکنیکال معتقدند هنوز فاصله تا اوج (سقف) قیمت‌ها وجود دارد و هدف بعدی را قیمت‌های 65-61 دلاری می‌دانند.

تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل آمریکا برای بیستمین هفته متوالی کاهش یافتند (افت 31 موردی در هفته منتهی به 17 آوریل).

به گزارش رویترز، تعداد قراردادهای بلند (انتظار افزایش قیمت) در بازار آتی به بیشترین مقدار از جولای 2014 رسیده که نشانه‌ای است بر پایان دوران ریزش قیمت نفت که حدود 10 ماه پیش شروع شد. با این حال، در نظرسنجی هفتگی بلومبرگ، 46 درصد کارشناسان (از 89 نفر) کاهش قیمت نفت را برای این هفته پیش‌بینی کرده‌اند و فقط 11 نفر رشد قیمت را انتظار دارند.

کد خبر 239454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =