اقتصاد ایران نیازمند عبور از وابستگی به درآمدهای نفتی است

براساس برنامه ششم توسعه باید از درآمدهای نفتی تنها برای بودجه عمرانی استفاده کنیم و برای تامین بودجه جاری کشور به درآمدهای غیرنفتی متکی باشیم.

به گزارش شانا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، امروز (دوشنبه 7 اردیبهشت ماه) در ششمین همایش ملی کار که به مناسبت هفته کارگر برگزار شد با بیان این که شرایط کشور ویژه است و هنوز آثار مخرب بیماری اقتصادی هلندی از کشور ما دور نشده، گفت: بیماری هلندی در سال 1353 گریبانگیر کشورهای نفت خیز شد و ایران علی رغم این که گامهایی در جهت صنعتی شدن برداشته بود، با افزایش بهای نفت به یکباره در اثر افزایش واردات بی رویه آنچنان آسیب دید که تا سالها آثار آن در کشور باقی ماند.

وی افزود: کشورهای نفت خیز از مسائل آن زمان تجربه کسب کردند و صندوقهایی برای ذخیره درآمدهای نفتی ایجاد کردند تا از این درآمدها جهت سرمایه گذاری استفاده کنند و در میان این کشورها تنها کشورهای محدودی هستند که در کاهش اخیر بهای نفت دچار آسیب شدند، زیرا اکثر آنها بین 300 تا 700 میلیارد دلار در صندوقهای ذخیره ارزی پس انداز کرده بودند.

جهانگیری با یادآوری این که دو کشور نفت خیز به این موضوع توجه نکرده و شرایط خاصی دارند، تصریح کرد: ایران و ونزوئلا آنطور که باید این موضوع را مدنظر قرار ندادند و اگرچه در ایران حساب ذخیره ارزی در برنامه سوم توسعه ایجاد شد و قرار بود درآمد مازاد حاصل از فروش نفت به این صندوق واریز شود، اما آنطور که باید اهداف مورد نظر در این زمینه تامین نشد.

معاون اول رئیس جمهوری عنوان کرد: در زمان روی کار آمدن دولت نهم صندوق ذخیره ارزی حدود 10 تا 12 میلیارد دلار موجودی داشت که در اختیار آن دولت قرار گرفت، اما به دلیل استفاده بی رویه از آن، مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد کرد که صندوق توسعه ملی ایجاد شود و این صندوق زیر نظر هر سه قوه فعالیت داشته باشد.

وی با اشاره به گزارش اخیر یکی از دستگاههای نظارتی در خصوص حساب ذخیره ارزی گفت: براساس قوانین بودجه، در زمان تشکیل صندوق توسعه ملی باید صندوق ذخیره ارزی 170 میلیارد دلار موجودی می‌داشت که متاسفانه میزان موجودی آن نزدیک به صفر بود.

جهانگیری افزود: اگر کشور از این 170 میلیارد دلار و منابع صندوق توسعه ملی برخوردار بود دیگر در زمان کاهش بهای نفت با مشکل روبرو نمی‌شد، کارهای عمرانی رکود پیدا نمی‌کرد و کشورهای دیگر نمی‌توانستند ایران را به تحریم تهدید کنند.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: متاسفانه در کشور در مقاطعی شعارهایی داده شده ولی در عمل بر ضد آن شعارها عمل کرده‌ایم، مثلا در مقطعی شعار مقابله با برخی کشورها سر داده شد، اما بازارهای خود را رو به کالاهای مصرفی آنها باز و اقتصاد را با مشکل مواجه کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که اقتصاد ایران نیازمند عبور از وابستگی به درآمدهای نفتی است، عنوان کرد: مصمم هستیم در برنامه ششم توسعه هم براساس سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و هم براساس تجربیات گذشته از درآمدهای نفتی فقط برای بودجه عمرانی استفاده کنیم و برای تامین بودجه جاری کشور به درآمدهای غیرنفتی متکی باشیم.

جهانگیری با بیان این که دولت بسیار بزرگ شده، اما قدرت حرکت و انجام کارهای بزرگ را ندارد گفت: یکی از سیاستهای جدی دولت تدبیر و امید ایجاد دولتی چابک و کوچک، واگذاری بنگاهها و میدان دادن به بخش خصوصی است تا این بخش اقتصادی اطمینان پیدا کند که دولت به طور جدی از حضور آنها حمایت می‌کند.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که ایران به رشد بیش از 8 درصدی اقتصاد و ایجاد 1 میلیون فرصت شغلی در سال نیازمند است، افزود: هر چقدر که از ایجاد 1 میلیون فرصت شغلی در سال عقب بمانیم به تعداد بیکاران کشور اضافه می‌شود و این در حالی است که بیکاران امروز کشور با گذشته متفاوت هستند، زیرا درصد زیادی از آنها را جوانان تحصیلکرده تشکیل می‌دهند.


کد خبر 239485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =